Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1467942
Hej, har en 245 glt av årsmodell 90. Bilen har rullat 35k mil och lådan är lite konstigt. Har inte kört några längre sträckor med bilen men om jag lägger i en växel kan jag flytta spaken lika mycket som i friläge, själva lådan sitter även "löst" det kanske är nån upphängning eller nått.
För det första. Är det fel på lådan? Min andra bil med samma låda så är spaken nästan stum när man har en växel i, dock 20k mil och körd av en tant.
Är det lådan som är dålig eller kan man byta nått stag eller nått bara?
Oavsett så funderade jag på att sätta i en m46a i bilen istället. Dels lite kul att prova på att byta låda och har hört att lådan ska vara lite kraftigare byggd och även att man kan få ned förbrukningen något. Har visserligen inga planer på någon värsting motor men sitter Volvos trimkit på den b230f som är i bilen med 531 topp och vx3 kan så ca 130hk kanske.
Är det bra att byta till m46? Har en 81:a och en 85:a som skall kapas ned och båda har m46.
Är det svårt att byta, vad behöver man göra?
Finns indikeringslampan för femmans växel på nyare mätarhus?
Tack för svar
av Amarace
#1467944
Finns ingen anledning att byta till M46, inte värt jobbet. Men det är klart du kan byta om du vill, du behöver lådan komplett, kablage o spak samt hela kardanaxeln.
Att din spak är rörlig beror på att bussningarna är slut.
Sitter bussningar i spakens "kula" samt där spaken är ansluten till axeln som går till lådan. Har funnits på Volvo förr.
av JagRullar245
#1468007
Hur byter man dessa bussningar. En extremt dum fråga som jag örmodligen redan vet svaret på. Skulle det vara möjlig (med stora modifikationer såklart) att sätta overdriven från en m46 på en m47 och således få 5 växlar + overdriven?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468033
Ska du sätta en overdrive del från en M46 på en M47 måste du ta bort aluminiun huset där 5-ans växel sitter. Sedan funkar det inte ändå för dom är alldeles för olika. Bättre då att byta till en 2-växlad bakaxel. Fanns på el del amerikanska bilar på -20 och kanske -30-talet. Kanske ännu längre. Volvo lastvagnar och Scania hade det på -60 och -70 talet, kanske -80-talet också, men då hade jag slutat jobba med stora fordon så det vet jag inte.

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]