Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1467478
Vad är vad på ljusreglaget på en 240(90+) läge ett förmodar jag är parkeringsljus och läge tre halvljus respektive helljus beroende på om man drar i helljusspaken eller ej. Men vad är läge 2, märkt med 0? Också halvljus bara att man inte kan tända helljuset? Varselljus? Har hört något om halvljus automatik i 240 sammanhang, vad innebär det?
Orsaken till att jag undrar är för att jag ska koppla in extraljus och dimmljus och vill koppla så det inte går att använda olagliga kombinationer.
Extraljus antar jag att man kopplar över helljisreläet med separat knapp i kupen och eget relä. Således kommer det bara kunna vara på när helljuset är på. Det är väll den ända lagliga kombinationen?
Dimmljusen har jag förstått det som att man bara får använda med parkeringsljus, stämmer det? Skall jag då koppla så man bara kan ha dimmljus i läge 1? Hur gör man detta? Tack för svar
#1467499
På min 745-a med original monterat dimljus är det kopplat på läge 1 på ljus vredet (då räknar jag 0-1-2). På 0 är allt avstängt, men varselljusen lyser med tändning på. I läge 1 är parkeringsljuset på (och varselljusen släkta) och jag kan tända främre och bakre dimljus. I läge 2 är halvljuset tända och dimljusen fram släkta. I detta läge kan du tända helljusen också och då tänds dimljusen fram igen. Dimljuset bak är tänt hela tiden
Om du tar styrström till reläet för dimljusen från p-ljuset (läge 1 på vredet) via knappen till stift 86 och från stift 85 till till säkringen för halvljuset. Batteriström till stift 30 och stift 87 till dimljusen. I detta fall släcks dimljusen vid halvljus på eftersom jorden till reläet (när halvhjuset är släckt) bryts när halvljuset tänds.
#1467510
Läge 0 halvljus och parkering går inte tända helljus
Läge II parkeringsljus
Läge 3 samma som 0 + helljus

240 har en separat knäpp över ljusvredet till dimljus bak

Varselljus finns inte på -90

Dimljus fram var extra tillbehör och fick då en brytare i mittkonsolen
#1467536
Ljusställaren blir lite ologisk i Sverige. På andra marknader är 0 just 0, alltså inga ljus, men det går att använda helljustuta. 1 är varselljus och 2 är ljus på. 0 används på dagen dvs inga ljus och 2 på natten. Men med 2 på stängs inte ljuset av när man stänger av motorn. Halvljus automatik betyder att halvljus en tänd automatiskt när man startar bilen och stängs av automatiskt när man vrider tändningen till 0.
#1467569
I en annan tråd skrev dem att varselljus fans på alla 240 i lyktan ovan blinker, lampan hade tydligen 2 trådar. En 5w för p-ljus och en 21w för varselljus. Att man kan tända dimmljusen i läge tre, alltså samtidigt som hel och halvljus låter dumt. Det är väll bara lagligt med dimmljus ihop med parkeringsljus?
Om jag har förstått det rätt nu så är första läget parkeringsljus, andra läget halvljus med automatik för när motorn är på och tredje läget hel+halvljus som även kan vara på när motorn är av. Stämmer detta?
Jag skall koppla in dimmljus i bilen jag har. Hur bör jag koppla.
Kan man använda dimmbakljuset i alla lägen?
#1467573
På dom 240 jag körde på - 80 - talet var samma som som jag skrev ovan om min 745-a. Har aldrig ägt någon 240, men dom var vanliga på verkstan där jag då jobbade som bilmek. Hur det ät på - 90-tals modellerna vet jag inte
Det automatiska ljuset på min 745-a är i läge 2, och då funkar helljuset också. Och allt ljus slocknar när jag stänger av tändlingen
#1467782
JagRullar245 skrev:Ok, men stämmer det att dimmljus bara är tillåtet ihop med parkeringsljus? Hur kopplar jag då så att det bara går att använda med parkeringsljus?

Förr var det så, men idag vet jag inte. EU har en massa konstiga regler om bilbelysning som vi måste följa här
Om du kollar några inlägg längre upp har jag skrivit hur det är kopplat på min 745-a. Jag har även kopplat så några av mina tidigare bilar. Även på en "himla massa" kundbilar på - 70 och - 80-talet. Fast då var det automatiskt halvljus vi kopplade så det tändes när motorn startade och slocknade på helljus
#1467886
Rejser99 skrev:Dimljusen får även lysa vid helljus
Precis, men som du skriver har det ingen praktisk nytta på helljus. Dock kan man se vägkanten bättre närmast bilen, om man nu tittar på det hållet
Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdate[…]

Det är inte reglervententilen på AC s[…]

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]