Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1468202
Jag tror aldrig Volvo haft det kopplat så att det inte går att slå på dimljus och halvljus på dessa bilar, det har nog varit upp till användaren . Tänk på alla 940 man möter med halvljus och dimljus på för att det ser coolt ut
#1468283
frasse4 skrev:Jag tror aldrig Volvo haft det kopplat så att det inte går att slå på dimljus och halvljus på dessa bilar,
Precis, lagen som förbjöd dimljus och halvljus samtidigt kom innan 1978. Då skrotade jag min första Opel Rekord -59 och den fick jag ombesiktning på just detta något år innan
#1468323
Har kollat i monteringsanvisningen för dimmljus på 240 och det finns ett alternativ för att koppla in så dem inte går att använda med halvljus men jag tvivlar starkt till kopplingschemats utförand
Bilagor
Screenshot_20211007-230127.png
Screenshot_20211007-230127.png (1.32 MiB) Visad 384 gånger
#1468505
Alla lampor behöver både plus och jord, annars fungerar dom inte. Nu vet jag inte den inre kopplingen i knappen, men det är 2 funktioner i den, en brytare och en lampa som ska lysa när brytaren är sluten och dimljusen är på
#1468507
Jag har rätt knapp och de två stiften längst ned (paralla med varandra) går till indikatorlampa i knappen och de två längst upp är till själva brytaren i knappen. Och utifrån detta tolkar jag det som att knappen kortsluter dimmljusens + kabel till jord. Detta känns helt fel eller kan det vara så att det blivit fel i diagrammet så att indikatorlampa och strömbrytaren bytt plats i knappen.
#1468561
Du har alltså originalkabelhörva som hör till dimljusen? Om inte så kan du ju inte gå på det där, det är inget kopplingsschema då du inte ser vilka anslutningar som går till vad mer exakt, det där är bara en översikt för originalhärvan där man inte kan koppla på annat vis då anslutningarna är där dom är.
#1468569
Där sa du något ytterst klokt som jag inte riktigt hade tänkt på. Finns det någon som har ett kopplingsschema for dimmljus. Behöver inte vara till ljust 240 utan en allmän variant där dimmljusen inte kan lysa med halvljus
#1468616
Kabeln till stift 2 i kontakten är ström på när dimljusen är tända. Det kan omöjligt vara till något annat än kontrollampan. Den är det enda som behöver jordas i karossen då manöverströmmen i reläet jordas i 56b på huvudreläet

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder