Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1467316
Det är nu så att jag har tagit mig tiden med att få igång min Volvo 245 89 som jag ska ha som 18 års bil och den vägrar få gnista eller bensin. Pumparna vägrar gå igång och gnistan med.
Gnista fanns men sedan pajade fördelaren, men bytt den och rotorn o fick igen gnista efter det.

Följande saker har jag gjort:
Ny tändmodull
Nya stift
Ny fördelare
Ny rotor
Precis bytt vevaxelgivaren
Nytt batteri
Ny armatur och pump vid tanken
Alla säkringar i hela säkringskåpet är nya och rengjort där kontakterna sitter.

Tändkablarna ska vara bra, spolen med, resistansmätt den. Jag får ström till spolen.

Det är nu jag undrar, vad i helvete kan vara felet?
Blir så less på att det inte fungerar o ger snart upp
Väldigt tacksam för svar som kan hjälpa mig:)
#1467371
Råkade ut för en sak på en gammal 245a -90a som stått länge att det läckt in vatten via genomföringen för vindrutetorkarmotorn och det hade letat sig vidare rakt in i styrboxen.
Den sitter som på 7/900 till vänster om fotutrymmet passagerarsidan.
Ingen gnista eller någonting på den bilen, bytte boxen (tätade genomföringen så det inte skulle regna in igen) och sen gick den igen, men säkringarna vid batteriet är helt klart en het kandidat de med.
#1467398
Tack så mycket för svar! Bränslepumpsrelät har jag ju nyligen bytt, och även huvudsäkringen vid batteriet med, även alla säkringar vid förarsidan mera till vänster är bytt. Men finns det flera säkringar vid batteriet än 1? Och som ni har förklarat så verkar det alltså vara styrboxen på passarskerar sidan? Menar ni då själv ”datorn” som sitter där? Nån som kan skicka bild hur den ser ut?
#1467543
Tack för svar! Har mätt uttagen när man sätter in bränsle pumps relät, ingen jord eller ström till någon ut av de, typ 0,3 volt på stift 30 o inget annat mer, läste en annan ”artikel” då denna person hade samma problem och hitta felet vilket var att kontakten som sammankopplade kopplarna vid mittkonsolen någon stans hade halft hoppat ur, då fungerade allt som det skulle efter det för han.

Är det någon som vet var denna kontakt sitter exakt? För sladdarna går ju ut ur torpedväggen men kanske går in igen? För som han beskrev det så var denna kontakt i mittkonsolen?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]