Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1466583
Hej!
Jag har en Volvo 240 -85 med M47 växellåda med uttag för hastighetsvajer. Växellådan är i dåligt skick och måste därför bytas ut. Har letat runt efter en likandan växellåda, men hittar endast M47 av senare modell och dessa har inte uttag för hastighetsvajer. Är det möjligt att flytta över locket (där drevet till hastighetsvajern sitter) från gamla lådan till en M47 av senare modell?
Tack på förhand! :-)
#1466932
Hittar du en m46 (överväxel) med tillhörande kardan, relä och kabelhärva till reläet, då har du en betydlgt starkare låda. De första årsmodellerna av m47 (de med hastighetsmätarutag) hade dålig kvalite på lagren i lådan (särskilt ingående) med oljud som följsd. Nyare lådor är mycket bättre. Går att byta lager men kräver lite specialavdragare.
#1466940
Tack för tipset! Det är nämligen oljud som är problemet med min växellåda. Låter både med växel i och i friläge. Har du någon aning om ifall det är komplicerat att byta lagren? Vet du var man kan få tag på dessa avdragare?

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]