Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1466398
Har en 93ans 245a och har hittat en bil på skroten med ac. Den på skroten är också en 93a vilket innebär att den har nya gasen som standard vilket är praktiskt. Det jag funderar över är, vad bör man köpa nytt? Kan jag använda torkfikter och pump etc från bilen eller bör man köpa nya? Nya packningar tänkte jag köpa oavsett då jag hört att det är bra, eller? Är de gamla packningarna lika bra? Systemet var tomt på gas när jag började plocka ned det men gissar att det är skroten som tömt det blir dem fick in bilen. Är det något mer man bör tänka på? Tack
#1466401
Du kan använda det mesta, men Torkfiltret måste du byta till nytt, det bör man alltid göra så fort som ett system varit öppet eller tomt på gas. Annars rör, kondensor, kompressor o alla delar inne i kupén kan du ta. Nya packningar är ett måste och de skall oljas in med kompressorolja vid montering så att de håller sig fräscha o tätar bättre. //Chris
#1466455
Jo, speciellt på 240 som har en hel del pryttlar som hör till ACen inne i kupén är det nog lätt att missa något.

På 7/900 är det bara förångaren som finns inne kupén resten är ju lätt åtkomligt i motorrummet. Jag bytte allt utom förångaren när jag renoverade ACen på min 945a -91 med nya delar.

Har ingen stenkoll på hur mycket AC delar till sista 240 AC-systemet som finns på eftermarknaden. Hos Volvo är det säkerligen utgånget utom möjligen om något finns kvar hos GCP.
#1466479
Jag har plockat allt nu och jämfört med ett elschema jag hitta på nätet, ac knappen saknades och reläet inne i kupén fans inte där, ac knapp har jag en annan men ej relä, i övrigt är all el med. Något som jag var lite konfunderad över är vart luftstyrningen till värmepaketet kommer ifrån. På bilen jag plockade allt av gick det bara ut en slang i moturutrymmet med en liten rund ventilliknande sak i endan, koppla till nån vakumslang? i övrigt tycks jag ha fått med allt. Har sett nya torkfilter för ca 500kr men står att det är till 91-92. Är det annat torkfilter till 93a när det var r134a eller kan jag använda samma som till 91-92, man kan ju göra om från r12 till r134a utan att byta torkfilter så tänker rent spontant att det borde funka. Vad för olja blir jag smörja packningarna med? Packningsats har jag hittat. Kondensatorn hade som säckat ihop lite i mitten och röret mellan kondensatorn och kompressorn var lite rostigt. Bör man byta eller ska man koppla in allt i nya bilen och hoppas det håller. Bör man rengöra insidan av slangar etc på något sätt? Tänker om det kommit in damm eller dylikt? Tänker försöka byta så lite som möjligt för att det ska funka bra men torkfilter och packningar är ju ett måste. Tack för bra svar
#1466505
Torkfiltret är inte samma som på 91-92, det kom ett helt nytt AC system på 93-orna när de fick r134a original.
Finns att hitta på t.e.x autodoc o liknande ställen.
Olja till kompressor PAG olja kallad finns t.ex på www.acdelar.se.
Om jag var du och med tanke på allt jobb så skulle jag se till att sätta dit en fräsch kondensor, de är nämligen den känsligaste biten på hela systemet om den har som du säger säckat ihop på mitten o har rostigt rör känns det spontant som den gjort sitt.
Om du menar slang till värmen så är det säkert en vacuumstyrd värmekran/ventil som skall sitta i motorrummet, men frågan är om du verkligen behöver ändra något med värmepaketet, visst hade du redan manöverpanelen med 3 knappar original i din bil?
#1466532
Om du fyller med gas från www.envirosafe.se så behöver du inte bry dig om varken vilken typ av gas det varit i eller torkfiltret. Den är blandbar med både R12 och R134a. Du kan även (med en liten "modifikation") fylla först (för att se om det är tätt och fungerar) med Biltemas Campinggas (billigare). Läs här hur jag gjorde
viewtopic.php?f=15&t=163527&start=20&hilit=Ac+B234f
Lite problem på vägen, men ACn har funkar kanon sedan dess. Har tidigare kört på bara just Biltemas Campingas 17-623 och det funkar det också. Köpte från Enviro-Safe denna gång just för det strulade och för Pro Dry Enviro-Safe. Den torkar ur och omvandlar fukten i systemet istället för att vakuumsuga
#1466619
Jag har lilla värmepaketet i nuläget så allt ska bytas. Kondensatorn är inte rostig utan bara lite böjd eller vad man säger, ett av rören mellan kondensatorn och kompressorn har dock lite rost men kan nog vara bara ytligt, om jag skulle byta packningar och torkfilter och fylla så kanske det funkar bra med kondensatorn och rören som finns. Det värsta som kan hända är ju att man måste fylla igen
#1466699
En viktig skillnad mellan AC-systemen 91-92 och 93 är det är olika gängsystem, 93 har mm-gängor. Så du kan inte blanda komponenter 91-92 med 93.
Glöm inte vacuumtanken, på min 92a sitter den innanför nedre radiofacket.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]