Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 240classic
#1466255
Jag har just köp en blå 93:as 240 classic , någon som vet hur många av dessa som tillverkades för och såldes i Sverige?
av JagRullar245
#1466484
Svårt att svara på, classic tillverkades både 92 och 93. 92 var dem bara vita eller silver om jag mins rätt. 93 blå eller vinröd. En serie om 1600 nummererades med text på locket för 52mm instrument, dessa numererade gick delvis på export. Det finns även en serie om 240st bilar som nummererades med en speciell silverplakett i bilen och tillhörande sertifikat, dessa såldes bara i Sverige. Men främst ingår inte classic bilarna i någon serie. Antal är svårt att säga, tror det finns fler blå en röda dock, tror även att det finns fler kombi en sedan i classic utförande men kan ha fel. I övrigt lycka till med bilen.
En fundering jag själv har är, vilka classic gjordes med färgmatchande backspeglar? Har bara sett bilar från utlandet i det utförandet
av 240classic
#1466509
Min classic är färgmatchande runt grill och runt framlycktoran med svarta speglar trotts att det står lite här och där på nätet att även backspeglar ska bara färgmatchande , har aldrig sett nån sån bil på nätet så det verkar vara fel
Skulle tro att sedan classic är ovanligare än kombin.

Skulle vara kul att veta hur många som fortfarande finns kvar på vägarna idag
av JagRullar245
#1466620
Jag har sätt classicbilar från bland annat nederländerna och USA där speglarna är färgmatchade. Jag har själv en blå kombi. Dessutom en av de 240st nummererade.

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]