- fre 08 okt 2021, 04:06
#1467943
Du ska använda Esterolja vid konvertering från R12 till R134A. Volvo har/hade konverteringskit med olja, torkfilter och adapter samt dekaler/o-ringar, ett sådant bör du köpa. ( Behöver du få tag på ett sådant kan du skicka ett PM. :) )
Tänk på att du behöver ALLT. Varenda detalj som har med fläktsystemet att göra, de svarta luftkanalerna i hela bilen, varenda en skiljer. AC-bilar har fästen för kupéns slangar popnitade på undersidan av brädan, glöm inte att ta dem också och flytta över (alternativt ta hela brädan om den är fin). Sen kablage etc, du behöver rubbet som har med AC, fläkt etc. att göra. Torkfiltret ska bytas, men det ingår i AC-kitet. Byt alla O-ringar med, och gör snuskigt rent i alla kontakter. Gasen är väldigt flyktig.
Gjorde själv en konvertering i vintras, då det tidigare systemet dock. Räkna med att det är MYCKET jobb. Det var mycket mer än jag trodde, men var så sjukt värt det när man kunnat svalka sig med iskall luft hela sommaren. :)
En sak jag ångrar nu i efterhand var att jag monterade en begagnad kompressor. Den var visserligen tät och fullt fungerande, men det finns nya att köpa från Tyskland för ca 2000:-, vilket är en väl värd investering att göra INNAN du fyller systemet. Då är det nytt och fräscht och garanterat mer effektivt än en 30 år gammal enhet, även om den är i fungerande skick.