Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1466067
Har sätt att det finns kompletta farghållarkit att köpa från USA på Ebay etc, mina frågor är nu. Så länge man hittar en för manuell låda är det samma på en svensk bil och en USA bil? Är alla farthållare samma till lh 2,4 typ b230f fd etc? Är det fördraget kablage för farthållaren ?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1466131
Om det är samma som på 740/940 behöver farthållaren ingen signal från ECU, den tar hastighetssignal från mätarhuset. Sedan behöver du dubbla pedalgivare till broms och koppling som sätts i serie. På äldre 240 med wirehastighet vet jag inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1466168
Jag lagade för många år sedan en eftermonterad (ej original) farthållare på en Mazda 626 (bakhjulsdriven) där togs hastighets signalen från 2 st magneter monterat på kardanstången och en givare precis bakom växellådan. Bilens hastighet är inte relevant, huvudsaken är att farthållare har en fast signal att "hålla" gasspjället mot. Denna typ av farthållare ska inte vara några problem på en 240, antingen den har vajer eller pulsgivare till hastighetsmätaren
Felet på denna farthållare "bara" dåligt monterade magneter.
av errim
#1466698
Hej.
Jag har köpt farthållare via eBay (volvorecycledrelics). Lätt att montera då elen är fördragen, ett kontaktstycke i motorrummet till pumpen och ett till höger under instrumentet till boxen. Det är samma farthållare till manuell och automat. På automat behöver man bara använda den ena pedalkontakten. Min 240 är en -92a, en USA-edition, så jag kan inte garantera att alla 240 har fördragen el. volvorecycledrelics har farthållare med eller utan kablage.
Mvh, Bengt
av errim
#1467024
Bilen är tillverkad för att exporteras till USA. Den är certifierad för Californiens avgaskrav. Kofångarna är större. den är välutrustad: har ABS-bromsar, AC, elhissar alla fönster, dekaler på engelska med amerikanska måttenheter, saknar strypningen vid bensinpåfyllningen mm

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]