Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1460486
Hej på er i kunskapsbanken! :-)
Jag har tagit mitt förnuft till fånga och gjort en "bucketlist"-grej. Jag har köpt mig en 245:a, årsmodell 1992....med lite lagom med fix skall tilläggas. En framfjäder är av, bromsskivorna är kaputt samt lite annat smått och gott. Rost verkar den klarat sig relativt fint ifrån frånsett ytrost.
Men....nu till mitt problem. Jag skall byta kopplingen på den. (Mest egentligen för att urtrampningslagret verkar ha gjort sitt men tänker att jag byter kopplingen om jag liks skall ner med lådan) , men hur i friden skall man komma åt den översta bulten på sprängkåpan? Jag upplever det som obefintligt med utrymme uppifrån, jag skymtar "toppen" på bulten då sitter en del slangar i vägen men det känns helt omöjligt att få dit en nyckel och dessutom få lite kraft till att vrida den. Underifrån är det också helt galet trångt. Jag kan känna den med handen underifrån om jag känner mig upp ovanför kopplingsvajern, men även här känns det omöjligt att komma åt med en nyckel eller hylsa. Jag har testat med knutar och förlängare till spärrskaftet men utan framgång från detta håll heller. Hur fasiken gör man bäst? Lednyckel? Varifrån i så fall?
Skulle vara otroligt tacksam för tips och vägledning
/Fredrik Degerman, Skellefteå
Senast redigerad av 1 FredrikDegerman, redigerad totalt 0 gånger.
#1460502
Brukar funka med hylsa, polhemsknut och 2 förlängare underfrån om man lossar bakre motorfästet (på växellådan) och "släpper ner" bakänden en bit. Så gjorde vi på -70 och -80-talet när jag jobbade med dessa bilar. Gjorde så på min 745-a förra hösten. Där är det näst intill omöjligt p.g.a topplocket på 16V motorn är betydligt bredare, bakmonterad fördelare och delar för AC-n är ivägen
Glöm inte byta kullagret i vevaxeln och kanske även bakre vevaxeltätning
#1460564
Tusen tack för tipsen! Precis därför jag gick med i denna gruppen! :)
Jag skall testa dessa tips och se om jag kommer vidare på något sätt. Kikade även på Biltemas krokiga blocknycklar (startmotornycklar) och funderade på den varianten om man gick på bulten underifrån....
Svänghjulslagret finns så det tänker jag byta.
Jag hade ett litet "tjutande" ljud typ under bilen när den stod på tomgång så möjligen kommer det från det? Fast alla remmarna är dåliga med så det är möjligt att det låter som om det kommer underifrån...Jag hittade även att på en av bultarna i Hardyskivan var muttern var helt lös (men satt ihop) men det borde väl i så fall bara bara tjuta när man kör om det skulle komma från det?
Jag har även en bakre vevaxeltätning redo men skall se hur det verkar se ut där inne, när jag väl kommer in ;) Jag hade egentligen inte i planen att lossa svänghjulet men vi får se hur det blir. De främre packboxarna skall i alla fall bytas i samband med Vattenpump/kamrem för på den sidan motorn är det ganska så sörjigt. I samband med det byter jag vevhusventilation och flamfälla.
Jag svamlar på som en politiker, men det finns en del att göra med andra ord! :) Men kul är det! :-D
Tack så länge!
/Fredrik
#1460594
Om oljud i koppling/växellåda.
Det är nästan alltit ett skorrande/skramlande ljud.
Om du startar motorn, låt den gå på tomgång med koppling uppe och växel i friläge. Om det hörs något då är det det främre lagret i växellådan som väsnas. Är det tyst då, tryck ner kopplingen. Hörs det något då är urtrampningslagret som väsnas. Är det fortfarande tyst, lägg då i ettans växel. Hörs det något då är det lagret i vevaxeln som väsnas. Detta är lite generellt, oftast är det ju inte helt tyst i en gammal bil. Men skulle något höras mer än "normalt" får man "passa sig", även om ett "skorrande" urtrampningslager kan hålla i måånga år
#1460643
Jamen med det i beaktning verkar jag vara på rätt spår i riktning mot urtrampningslagret då inget av det andra du nämner uppenbarar sig. Kikade även in där bälgen till kopplingsarmen sitter och det ser lite spännande ut där inne…(Bälgen hade för övrigt veckat sig så det var öppet holloj på en kant och gissningsvis då släppt in både grus, småkryp och andra godsaker medan man kört)
Fick en timme i garaget ikväll så nu är kardanen nere, växelspaken bortplockad (även om ”sprinten” höll på att driva mig till vansinne :-D ), kopplingsvajern lossad och i morgon skall förhoppningsvis lådan ner om jag bara får loss den där översta bulten nu då….ska testa sänka ner ”bakändan” på lådan i morgon och se om jag kommer åt den med lite förlängare.
Utmaningen med denna aktivitet ligger även mycket i att ligga på en montörsvagn under bilen. Man är ju inte 18 längre… ;-)
Skulle varit fint med lyft…
#1460670
Kolla på mina bilder, jag är 68 och bytt båda knäna, taskig höft, utsliten axen och ont i ryggen. Men det går med lite hjälpmedel.
Jag har en M46 och den är tung. Förmodar du har M47, den är lättare men inget du lyfter själv liggande på rygg.
IMG_20201012_155932.jpg
IMG_20201012_155932.jpg (841.27 KiB) Visad 2955 gånger
IMG_20201012_152221.jpg
IMG_20201012_152221.jpg (601.36 KiB) Visad 2955 gånger
745 har bakmonterad fördelare, därav måste jag "hålla upp" motorn annars blir det krossat. Tror inte du behöver det. Kolla bakom topplocket, e.v en träkloss bakom så motorn, dels ligger stadigt och dels inte belasta kylarslangar och liknande
#1460896
God afton på er.
Nu har jag fått en timme i garaget igen. Det gäller att passa på med tre barn och en hundvalp. Då blir det typ en kvart här och en kvart där ;-)
...men hur som...en övre bulten fixade jag med 18mm lednyckel nerifrån. Jag låg typ och "kramade" växellådan, och höll in lednyckeln med den andra handen så jag inte skulle slinta och dra den snett. Så jag fick den att släppa, sedan när den väl var lös så kunde jag använda en vanlig ringnyckel, men verkade hela tiden nerifrån.
Sedan kämpade jag på med den där attans metallklumpen på kopplingsvajern tills dessa att jag kom på att man kan släppa på justerskruven.
Grejen när man aldrig gjort detta är att man läser på forum, och tittar i Haynesboken, men det är som att inget riktigt stämmer. Det är väl små skillnader mellan årsmodeller gissar jag. Mycket stämmer men inte allt...
Men nu har jag "stött på patrull" igen. Jag har jiddrat loss sprängkåpan från motorn, men jag tycker inte att den går att få nog långt bak för att få ner lådan. Kåpan till startmotorn tar ju emot. Se bild. Hur ska jag göra här? Höja upp motorn i framkant?
...Otroligt tacksam för att ni tar er tid att svara! :)
IMG_9821.JPG
IMG_9821.JPG (580.76 KiB) Visad 2905 gånger
#1463115
Hej på er!
Ursäkta frånvaron på uppdateringar men livet kom emellan så det fick stå still ett tag.
Men nu är lådan nere i alla fall. Jag knackade in en träkloss så motorn vinklades lite lite i bakkant så det gick lirka förbi startmotorkåpan som tog stopp mot torpedväggen. Väl nere så kunde jag konstatera att det var ganska fuktigt i sprängkåpan och hittade vad jag tror var orsaken till tjutandet och det ”rasslande” ljud jag upplevde ibland. Ena sidans tätning på svänghjulslagret hade tackat för sig och delvis låg inne i lagret så det var helt fast (tjutandet gissar jag) och delvis låg i botten av sprängkåpan och killade på svänghjulet (rasslandet)
Så nytt lager är ditsatt (satt inte hårt alls utan en låsring höll det på plats).
…och då det var så fuktigt inne i sprängkåpan så plockade jag även ner svänghjulet och bytte bakre vevaxeltätningen, rengjorde och satte tillbaka svänghjulet. En himla tur jag tog kort innan jag plockade ner det så jag visste hur det skulle sitta. Nya bultar användes. (Jag har även ny vevhusventilation och flamfälla så det får bli nästa grej…)
Men nu skall kopplingen återmonteras och då kommer nästa lilla huvudbry…
Det är en liiiten beläggning som man känner med fingrarna på slitytan på svänghjulet som kopplingen gått emot. Ska man putsa bort den med typ 1000-papper eller låta det vara?
Sedan om man ska applicera fett eller kopparpasta på någon del/område? Tänker kring lagret, (även om det är tätat), eller på tappen genom urtrampningslagret?

…och som innan, jag är ortoligt tacksam att ni tar er tid att svara
/Fredrik
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]