Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463375
Det gör nog varken till eller från om du slipar, tvätta däremot svänghjulet med typ Bråckleen. Glidytan där urtrampningslagret sitten ska smörjas med ett bra fett. På min 745-a kunde jag "ta isär" själva urtrampningslagret och fylla på nytt fett så det blev alldeles tyst (skorrade ordentligt) . Det höll hela vägen "in i mål". Gjorde det när jag bytte overdrivelådan mot en bättre begagnad för ett antal år sedan. Tog komplett koppling från samma bil (c:a 25000 mil) och det höll tills förra hösten då lamellen separerade och "låste" kopplingen så det inte gick att frikoppla. Växellådan fungerar dockfortfarande :-) :-)
#1468746
Hej på er!
Nu är allt återmonterat och på plats och allt funkar hittills finfint. Passade på att byta olja i växellådan när jag liks ”kom åt” på ett bra sätt.
Lite trixigt att få tillbaka sprängkåpan för startmotorklumpen ville kila mot torpedväggen men om man vred lådan neråt, trixade dit den och sedan vred tillbaka den så gick det fint.
Sedan fick jag använda spännband runt en länkarm för att få tillbaka de fyra bultarna till stödbalken under växellådan men i det hela flöt det på rätt så ok.
Men jag tycker kopplingen tar ”lite tidigt” samtidigt som pedalen är ganska ”låg”, alltså nära golvet om man jämför med bromspedalen men jag antar att det är en justeringsfråga….
Tack alla för hjälpen!
/Fredrik

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]