Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik8001
#1459097
Tjena!

Är mitt uppe i en renovering av en 240 turbo. Snurran som sitter på nu är en Garrett originalturbo, och den behöver bytas eller renoveras. Funderat på om jag ska skicka den på renovering ELLER om jag helt enkelt ska byta till en 13c, då också byta till ett 90+ grenrör och förmodligen då också behöva dra nya olje- och kylledningar. Som jag har förstått så ska mitsubishiturbon gå lite bättre.

Då bilen har K-jet sprut så blir det inte mer än 190 hk, och störra turbons är då också tyvärr uteslutna.

Vad skulle Ni köra på?
1. slänga tillbaka en renoverad originalturbo
2. köra på en 13c + 90 grenrör
3. Annan lämplig turbo (vad det nu skulle kunna tänkas vara för en)

Mvh
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1459133
13C + nyare grenröret är ju att föredra rent prestandamässigt. Sen beror det ju lite på vad målet med renoveringen är. Vill man ha allt korrekt så då är det ju renovering av nuvarande turbon som är rätt väg att gå. Men är man ingen absolut originalfanatiker så kan man gott uppgradera.
av Erik8001
#1459224
15G eller större hade varit roligt, men jag tror att mitt insprut kan få svårt att hänga med.

Bilen har varit i min ägo i 25 år, men varit avställd läääänge. Det är en bil som jag kommer att behålla och använda, siktar inte på att hålla den 100% original. Men inte heller för den delen trimma sönder.

Ja, 13C är den jag också har varit inne på :)

Tack för Er input!
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]