Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SAmme064
#1458872
Hejsan, Jag undrar vad det finns för bra alternativ på bakaxlar att köpa till min volvo 244 -79 som klarar kring 1000hk. Som inte är alltför jobbig att installera?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1458876
Det går ju att byta diff och drivaxlar i original axeln och klara sig långt. Beror ju lite på hur tung bilen är och vad den används till. Annars är det väl ford 8,8 (eller 9" om man har råd) som är det vanligaste. Men det kräver en del jobb med att svetsa fästpunkter på axeln. Men beroende på vadbilen ska användas till så kan du ju behöva bygga en helt ny upphängning också.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1458954
Modifierad original axel och upphängning bör funka. Men naturligtvis så skulle det ju inte skada med en stöddigare axel. Om vi tar Ford-axeln som exempel så är det ju betydligt mer jobb. Axeln lär kortas, byggas om med nya hjullager, kardan lär modifieras eller bytas mot en stöddigare och fästpunkter lär svetsas.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1459018
Delar till att bygga en axel finns väl hos bakaxel.se och dem kanske kan bygga en axel också om du frågar. Dem kan säkerligen bidra med erfarenheter om vad som håller eller inte dessutom Oddsen att hitta en färdig modifierad axel på annons är låga.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]