Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1458585
JagRullar245 skrev:Har märkt att det finns hål för att flytta kylarfästena på ena sidan längre ut, alltså som att man skulle kunna ha en större kylare, vad är detta till för
Du behöver inte ha e större kylare för att du har AC. Det är ju kondensorn du ska kyla med den extra fläkten. Ska du ersätta höfläkten med elfläkt behöver du en betydligt kraftigare elfläkt än om du ska ha en extra fläkt för bara kondensorn.
Större kylare på 240 satt på modeller med V6 och/eller turbo motor. Och även för export modeller för varmare länder.
Eftersom du tydligen inte har Visco koppling på din höfläkt är det troligen därför det inte sitter/suttit någon elfläkt på bin bil.
Fast höfläkt är ordentligt kraftig och räcker förmodligen till för båda, i vårt klimat
av Amarace
#1458667
Satt ingen större kylare varken med V6 eller på turbo!
Jag misstänker att det du tror "JagRullar245" är extra fäste för kylaren är fästet för luftburken.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1459144
Det är andra fästen på en kylare för automatlåda bara. tror inte det finns någon "original" som kyler bättre. Ta inte detta för fakta utan har för mig det var så på den kylaren jag hade för 10år sen.

du har ju oftast fartvinden som håller kylaren kall. när den blir för varm i stillastående rycker fläkten in, men kör du så fläkten går hela tiden när ac är igång, eller på tryckvakt brukar kylarvattnet inte vara något problem. där ska fläkten kopplas på läge 2 (egen krets, grön eller röd kabel, med relä och tempsensor) så den fräser på för fullt om kylarvattnet blir för varmt.

Du kan nästan tänka dig att du har 2 olika fläktar med egen sensor och egna reläer för respektive "kylare" fast du har bara en "940 fläkt" med en grön och en röd kabel för de olika reläerna och styrningarna.
tror till och med att det sitter ett "dubbelrelä" på 940 som sköter precis detta. så i praktiken kan man riva loss allt från 940in i en enda härva å slänga i 240in. men det är integrerat i kabel-stammen så svårt att jaga kablar tvärs i motorutrymmet på den.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1459301
Min 93:a har AC från fabrik och den har ingen kondensorfläkt. Dock finns kablage förberett för det. Tror inte att en kondensorfläkt behövdes här i Sverige med tanke på att vi inte har så varmt och att höfläkten snurrar hela tiden.
av JagRullar245
#1463401
Ok, tack för info från alla. Kylfästet jag pratar är på motsatt sida om luftburen och både de automat bilar och de manuella jag har sitter kylaren i samma fästen. Är även hål för att flytta det nedre gummit för att hålla fast kylaren längre ut och även det övre. Hade varit intressant om någon vetat vad det är till. Jag gissar att min 90a har fördraget för fläkt till kondensatorn och i så fall kanske det är lättast att koppla in vilken fläkt som helst där. Hur vet jag om min nuvarande fläkt har visco koppling eller inte. Har hört i andra trådar att det nästintill är ett måste att ha extra fläkt utöver original för att inte skada acn. Skulle även uppskatta tips på hur jag kan komma igång med felsökning av min ac då den aldrig funkat när jag haft bilen de senaste ca 20åren. Provade att trycka till på piggen för påfyllningsventilen på lågtryckssidan tror jag och visst kom det ett litet pys så gas finns det. Kupefläkten funkar inte heller, kan det ha något med att acn inte funkar att göra och vart bör jag annars börja felsöka? Angående kupefläkten. Brukar det vara så att det räcker att byta ut fläkten eller brukar man behöva byta resistorn? Hittar ingen stans man kan köpa ny resistor på. Är det samma på fläktar till vanliga värmepaketet? Tack för svar
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1463446
Viskofläkten är den så kallade "höfläkten" som sitter på vattenpumpen.

Felsöka AC görs nog bäst på en AC-firma. Det du kan göra själv är att se över så att inget uppenbart är trasig. Det verkar ju finnas lite gas, men det kanske inte är tillräckligt. Du kan bygla ena tryckgivaren för att få kompressorn att starta, och därmed se om den funkar. Det kan vara så att kompressorn har gett upp.

Att kupéfläkten inte fungerar har nog inte med AC:ns bristfälliga funktion att göra. Är kupéfläkten helt död eller snurrar den men ger ifrån sig missljud? Till bilar med AC är den annan kupéfläkt. Som tur är så är den enklare att byta på bilar med AC än bilar utan. Jag har för mig att det ska finnas ny resistor att köpa, men jag kan ha fel. Den sitter i alla fall på samma ställe som fläktmotorn så du måste ändå göra i princip samma arbete.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1463455
FyoDisco skrev:Viskofläkten är den så kallade "höfläkten" som sitter på vattenpumpen.
Njaee... "Höfläkten" kallar jag den som är fast på vattenpumpen och alltid följer motorvarvet. Viskokoppling (sitter på samma ställe) följer inte motorvarvet utan "snurrar fritt". Den låses på motorvarvet när luften genom kylaren blir tillräckligt varm.
av errim
#1463467
Hej
Det är inte samma fläkt till 240 med AC som till bilar utan. Tror att resistorn sitter i fläkten.
Du måste ha fungerande fläkt för att kunna göra en vettig felsökning. Nästa steg är att kolla om kompressorn går. Det gör man genom att bygla lågtrycksvakten. Men kör bara en kort stund för utan köldmedium får kompressorn igen smörjning. Därefter fylla systemet med spårmedel för att se var det läcker. Du har säkert läckage och för lite köldmedium, det pyser mycket kraftigt när det är medium i systemet.
När jag gjorde iordning mitt ac-system på min 91a så läckte det i slangen/skarvarna på väg till kondensorn. Kondensorn var däremot helt tät.

Med vänlig hälsning, Bengt
av JagRullar245
#1463790
Hej Bengt! Tack för tipsen. Har fått för mig att resistorn sitter separat inne i paketet på bilar med ac. Jag öppnade ventilen uppe på torkfiltret lite försiktigt och det pös rätt så bra så nått tryck är det kvar. Om jag har spårmedel i måste jag tömma systemet sedan då eller kan det vara kvar? I och med att det uppenbarligen är tryck kvar så var min förhoppning att som näst behöva fylla på när det gäller gas, verkar jobbigt att vakumsuga osv. Är det vanligt att lågtrycksvakten går sönder? Kan jag byta den utan att tömma systemen. Går bara acn på fläktläge 4? Ponera att det läcker lite någon stans, räcker det med att dra åt lite och fylla i mer gas då? Tack för svar
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]