errim skrev:
Jag menar att det är enklare för dig att ersätta viscofläkten med elkylfläkt. Reläet till kylfläkten har 2 ingångar för start av fläkten, den ena kopplas till AC- systemets högtrycksvakt och den andra till temperaturvakt i kylaren eller på slang till kylaren.
Jag ville också få till detta då det enligt mig, andra i min närhet och en gammal Volvo-mekaniker mycket effektivare kylning med en sugande konstruktion i heltäckande kåpa enligt bilder.
Man frigör också enkelt motorn från "onödig" belastning om man tar bort den tungt gående fläkten, vilket kan vara en bidragande faktor att min gle går på ca 0.8L milen och ändå snålare på långkörning. motorn är b23e och är trimmad med kamaxel, topp, avgas mm, mm.
Men är man ute efter original endast så kan det hända att det finns grejer tillgängliga. men detta är en salt och slaskfångare som inte håller speciellt länga om man vinterkör.
Svärfars 740 har denna framför kylaren och den är förhållandevis klen.. ett "originalbyte" var att prioritera eftersom det fungerade skapligt innan fläkten la av och fästen mm är hela.
https://www.skruvat.se/Flakt-kylare-P10930.aspx
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8
Får by får withö åverdrive!