Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1457704
Jag har en volvo 245 med ac från 90. ACn funkar inte men tänkte försöka laga den, det sitter dock ingen elektrisk kylfläkt i bilen vilket skulle behövas? Hur sätter man dit detta på enklaste sätt?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1457755
DSC_0145.JPG
DSC_0145.JPG (93.09 KiB) Visad 1981 gånger
Jag har satt en tempgivare i kylaren som ger signal till ett relä för ström till fläkten. Gjorde en egen kåpa till släkten istället för den nedkapade kåpan från en 940(?) som satt där innan.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1457788
Bifogar en bild på min 940 kylfläkt i min 244.
Givaren är en 90graders som sitter lämpligt ovanför slangen till expansionskärlet. tror det var en m22 som jag gängade i plasten och använde en blå loctite så det blev tätt.
är några år sedan jag gjorde detta och funkar än. tempen hinner stiga lite innan den kylt av men inget onormalt eller överdrivet varmt. kokar ej i långa köer i 32 graders hetta.

Har ju ingen ac på min men du måste ju göra någon annan styrning så fläkten gärna går när ac är igång.

Bild
av JagRullar245
#1458105
Typer bra bilder och idéer men det jag tänker är att höfläkten skall sitta kvar, så vitt jag vet hade alla Volvo 240 med ac en extra fläkt som var elektrisk för att kyla av ac kretsen ordentligt som utifrån vad jag läst ska sitta i fram vid kylaren, det är denna jag saknar och av vad jag läst i andra trådar borde ha innan jag lagar i ordning acn
Användarvisningsbild
av lennarte
#1458115
Den ska inte sitta på kylaren då, där har du redan en fläkt (höfläkten). Extrafläkten sitta framför kondensorn . Du får kolla när du köper att du får en fläkt som är gjord för att sitta framför, annars snurrar den på fel håll. Alternativt, en du kan välja så den kan snurra båda hållen
av errim
#1458241
Hej

Årsmodell 91-93 med det nyare effektivare AC-systemet hade alla kondensorfläkt framför kylaren/kondensorn.
Enl Amarace i annan tråd hade inte alla 240 med AC före -91 kondensorfläkt.

Jag menar att det är enklare för dig att ersätta viscofläkten med elkylfläkt. Reläet till kylfläkten har 2 ingångar för start av fläkten, den ena kopplas till AC- systemets högtrycksvakt och den andra till temperaturvakt i kylaren eller på slang till kylaren.

Vänliga hälsningar, Bengt
Användarvisningsbild
av Frrla
#1458465
errim skrev: Jag menar att det är enklare för dig att ersätta viscofläkten med elkylfläkt. Reläet till kylfläkten har 2 ingångar för start av fläkten, den ena kopplas till AC- systemets högtrycksvakt och den andra till temperaturvakt i kylaren eller på slang till kylaren.
Jag ville också få till detta då det enligt mig, andra i min närhet och en gammal Volvo-mekaniker mycket effektivare kylning med en sugande konstruktion i heltäckande kåpa enligt bilder.

Man frigör också enkelt motorn från "onödig" belastning om man tar bort den tungt gående fläkten, vilket kan vara en bidragande faktor att min gle går på ca 0.8L milen och ändå snålare på långkörning. motorn är b23e och är trimmad med kamaxel, topp, avgas mm, mm.

Men är man ute efter original endast så kan det hända att det finns grejer tillgängliga. men detta är en salt och slaskfångare som inte håller speciellt länga om man vinterkör.

Svärfars 740 har denna framför kylaren och den är förhållandevis klen.. ett "originalbyte" var att prioritera eftersom det fungerade skapligt innan fläkten la av och fästen mm är hela.
https://www.skruvat.se/Flakt-kylare-P10930.aspx
Användarvisningsbild
av lennarte
#1458488
Frrla skrev:Svärfars 740 har denna framför kylaren och den är förhållandevis klen.. ett "originalbyte" var att prioritera eftersom det fungerade skapligt innan fläkten la av och fästen mm är hela.
https://www.skruvat.se/Flakt-kylare-P10930.aspx
Den påminner starkt om den jag har på min 740, men jag har tagit den från en Ford Sierra V6 (krockad) från början av -90-talet (där satt 2 st fläktar i kåpan) Den fungerar bra, men jag var tvungen att skifta + och - då denna fläkt satt bakom kylaren på Sierran och således blåste frammåt på Volvon :-o :-o Funkar när bilen står stilla :-D :-D Vänd åt rätt håll :-) funkar nog vilken fläkt som helst, om man har original fläkt kvar (fast eller Visko) men plockar man bort den krävs ganska ordentliga grejer (vid ett fåtal gånger om året)
av JagRullar245
#1458533
Ok, men om man skulle byta ut viscofläkten mot elfläkt hur gör man då? Tänker främst på hur man drar all el med tryckvacken och installera sensor i kylsystemet? Och vilken fläkt är att föredra? Hur blir det med kylningen till motorn när fläkten först startar när det är en viss temperatur i kylare eller kylarslangar, när man har viscofläkten börjar ju vattnet kylas direkt när termostaten öppnar i princip.
En övrig fundering, kan man sätta i en stor 700/900 i 240? Har märkt att det finns hål för att flytta kylarfästena på ena sidan längre ut, alltså som att man skulle kunna ha en större kylare, vad är detta till för

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]