Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457032
Hej! Har haft problem med att bilen gått dåligt på tomgång och varit orkeslös och hackig när den blir lite varm. Lämnade till en verkstad som fick kolla bränsletrycket efter att jag har bytt allt möjligt som lambda, styrbox, tändstift, kablar, rotor, fördelarlock mm. De mätte upp 2,5 bar i tryck och har läst att det ska vara 3 bar. Jag har bytt bränslefilter utan att det gått bättre. Förra ägaren bytte förpumpen i tanken för ca 4-5 år sedan. Behöver hjälp och felsöka om det verkligen är förpumpen eller den andra pumpen under föraren som är felet.

När man vrider på tändningen så låter det inte som någon pump går igång alls. Men den startar utan problem och när den går så tycker jag att det surrar och låter om båda pumparna. Har testat att ta ut säkring 4 för förpumpen när motorn går och då går den fortfarande lika oroligt och dåligt. Men drar man ur säkring 6 för den andra så dör bilen.

Min fråga är då om det kan vara fel på pumpen trotts att den låter, typ att den halvt fungerar men ger inte tillräckligt. Och finns det något sätt att felsöka pumparna på? Samt ska inte pumparna låta när man vrider på tändningen?
#1457107
Har du bytt bränsletrycksregulator? Trycket ska vara 3 bar, men det beror lite på hur man mäter. På tomgång så kan 2,5 bar vara rätt, men är det mätt utan att motorn är igång eller om man tagit loss slangen till den så är 2,5 för lite.
#1457152
Dom Flesta B200/230 motorer ska ha samma tryck (finns undantag). 2,5 kg på tomgång med vakuumslangen ansluten och c:a 3 kg om du tar loss vakuumslangen. Angivet tryck i manualer är med vakuumslang bortkopplad. Men när du läser på sådana här sidor är det nog oftast med vakuumslangen kopplad som "folk" skriver.
#1457201
Har testat att bytt till en bränsletrycksregulator från skroten utan skillnad. Dock vet jag då inte om den fungerade. Sen sa inte han på verkstaden hur han mätte utan han sa bara att bränsletrycket var 2.5 när den var kall och gick bra men även 2.5 när den gick dåligt. Symptomen känns lite som de kan vara dåligt bränsletryck. Läste att någon stans att LH 2.4 ska ha 3 bar och lh2.2 2,5 bar. Måste man kanske skaffa sig en mätare för att reda ut detta?
#1458121
BTR-en har ett "fast" läge på c:a 3 kg utan vakuumslangen kopplad. Sätter du i slangen sjunker trycket till c:a 2,5 kg. Detta för att kompensera för ändringar i atmosfärstrycket. På min 745-a (har justerbar BTR) kör jag just nu på 2,8 kg (slangen kopplad). Jag kör på E85 och har c:a 40% större spridare än original. Skulle motorn få för mycket eller för lite bränsle under en längre tid skulle du få felkod 2-3-1 eller 2-3-2. Alternativt 1-1-3. Lambdasonden "känner" hur mycket syre där finns kvar i avgaserna (hög syrehalt mager blandning, låg syrehalt fet blandning) och ger boxen signal om det. Då ökar eller minskar boxen bränslemängden tills signalen från lambdan blir rätt. Blir slgnalen inte rätt efter en viss tid får du felkod.
Så det är bättre att du mäter signalen från lambdasonden om du vet att den ena (i alla fall) BTR-en ger 2,5 kg på tomgång. Förmodligen då med slangen kopplad.
#1458247
"När man vrider på tändningen så låter det inte som någon pump går igång alls. Men den startar utan problem och när den går så tycker jag att det surrar och låter om båda pumparna. Har testat att ta ut säkring 4 för förpumpen när motorn går och då går den fortfarande lika oroligt och dåligt."

De festa 240 som jag har haft har INTE startat pumparna när man vrider på tändningen. Dock på min nuvarande -92a så startar pumparna när man vrider på tändningen.
Du tog ut säkringen till förpumpen. Var det någon skillnad på hur motorn gick? Vanligt är att det bara går att köra med full tank till halv tank utan förpump. Om förpumpen inte fungerar brukar det låta mer om huvudpumpen, den får jobba hårdare.
Så kolla om förpumpen verkligen går. Kanske silen i botten på tankarmaturen är igensatt?
När motorn är igång så ta bort tanklocket och lyssna där, då borde du höra förpumpen gå.
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]