Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fj3lliS
#1456968
Hej.
Äntligen fått igång 244an från -80 med B21a.
Felet som är är att tomgången var i princip obefintlig. Choken fungerar inte då vajern fastnar om man använder den så det har jag låtit vara.
Jag försökte justera tomgången med tomgångskruven på förgasaren innan insuget men det gav ingen skillnad före jag helt tog bort skruven (!?) så den tjyver luft men nu har fått en (någorlunda) tomgång.

Förgasaren är en Pierburg 175 cdus tydligen från en B23a och det känns inte riktigt rätt att köra utan tomgångsskruv. Idéer någon?

Skickat från min M2007J17G via Tapatalk

av Amarace
#1456973
Först och främst, aldrig justera tomgången på spjället, den justeras på tomgångsskruven på insuget, och magnetventilen som sitter vid den skruven måste fungera. Skruven på spjället ska vara inställd så den knappt påverkar spjället.
av Fj3lliS
#1457065
Amarace skrev:Först och främst, aldrig justera tomgången på spjället, den justeras på tomgångsskruven på insuget, och magnetventilen som sitter vid den skruven måste fungera. Skruven på spjället ska vara inställd så den knappt påverkar spjället.
Skruven är borta (urskruvad helt) och bilen dör om jag skruvar tillbaka den. Så det kan vara magnetventilen som är kaputt?

Skickat från min M2007J17G via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1457322
Det ska "klicka" i magnet ventilen om du tar bort och sätter i kabeln igen. Sätt tillbaka skruven till gasspjället och justera in den enligt specifikationerna för din förgasare och rör den sedan inte mer. Kolla sedan på skruven till tomgångs justeringen. Skruva ut den och kolla så oringen är hel. Skruva även ur magnetventilen och kolla så den är hel ("klumpen" kvar och att det är rätt längd). Är detta Ok så byt packning mellan förgasare och insug, och e.v mellan insug och topplock. När du är absolut säker att detta år 100 Ok kan du gå vidare med annat.
av Fj3lliS
#1457325
lennarte skrev:Det ska "klicka" i magnet ventilen om du tar bort och sätter i kabeln igen. Sätt tillbaka skruven till gasspjället och justera in den enligt specifikationerna för din förgasare och rör den sedan inte mer. Kolla sedan på skruven till tomgångs justeringen. Skruva ut den och kolla så oringen är hel. Skruva även ur magnetventilen och kolla så den är hel ("klumpen" kvar och att det är rätt längd). Är detta Ok så byt packning mellan förgasare och insug, och e.v mellan insug och topplock. När du är absolut säker att detta år 100 Ok kan du gå vidare med annat.
Tusen tack.
Såg däremot inte något ställe som hade en magnetventil med ett stift till B21an...eller jo ett ställe som skulle ha närmare 900kr för kalaset.

Har provat dra kabeln och det klickade ingenting alls men ström gick dock genom kabeln. Så gissar att magnetventilen är kaputt. Går det att smörja upp den tro?

Försökte justera tomgångsskruven men blev ingen skillnad hur långt ut eller in jag skruvade den...

Skickat från min M2007J17G via Tapatalk


Användarvisningsbild
av lennarte
#1457658
Tog du ur tomgångsskruven helt och kontrollerade att o-ringen var hel?
Det går bra med 2 stift också, då ska den ena ha kabel till jord. Men, dom måste se likadana ut. Samma längd och utsėende på "klumpen". Alltså den delen som inte syns när den är monterad. Har för mig att (jobbade med dessa när dom var nästan nya) att det ändrades från ett stift till 2 redan då.
Fungerar inte magnetventilen, fungerar inte tomgången. Magnetventilen är egentligen till för att förhindra "glödtändning", alltså att motorn inte stoppar när du stängar av tändningen. Den stoppar helt enkelt lufttillförslen till motorn när du stänger av tändningen. Detta system finns bara på förgasarmotorer, och det är några år sedan det tillverkades sådana.
av Fj3lliS
#1457682
lennarte skrev:Tog du ur tomgångsskruven helt och kontrollerade att o-ringen var hel?
Det går bra med 2 stift också, då ska den ena ha kabel till jord. Men, dom måste se likadana ut. Samma längd och utsėende på "klumpen". Alltså den delen som inte syns när den är monterad. Har för mig att (jobbade med dessa när dom var nästan nya) att det ändrades från ett stift till 2 redan då.
Fungerar inte magnetventilen, fungerar inte tomgången. Magnetventilen är egentligen till för att förhindra "glödtändning", alltså att motorn inte stoppar när du stängar av tändningen. Den stoppar helt enkelt lufttillförslen till motorn när du stänger av tändningen. Detta system finns bara på förgasarmotorer, och det är några år sedan det tillverkades sådana.
Okej. Ska kolla upp det. Så om jag hittar en med två stift kör jag bara en kabel från den till en jordpunkt?

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]