- mån 09 aug 2021, 14:05
#1458091
Min 745 GLT 16V -88B är också konventerad "efter eget huvud", började med en justerbar BTR och c:a 6 kg tryck och höjt tändläge (4°). Funkade bra, men originalpumpen förde så mycket väsen av sig (max 3 kg) så jag köpte en Biltema "044" pump (max 6 kg och bättre flöde) och körde på 6 - 7 kg. Funkade bra, men började efter något år bli högljudd. Köpte då på skroten 4 beg. (50 kr st) spridare från en Saab 9000 turbo (Bosch Röda) och kunde sänka trycket till (idag) 2,8 kg. Förra hösten började det strula ordentlig och jag har kört hela vintern på bensin (98 oktan) för att felsöka och utesluta fel. Efter att bytt kopplingen (andra orsaker), vevaxelgivaren (Bosch, busenkel när växellådan är borta) och rengjort och smort gasspjäll kontakten så började det bli fart på del "gamle". Men så efter byte till en (ny) Bosch Lambdasond blev det som den "prestandabil" det en gång var (159 hk). Har kört någon månad nu på E85 igen och motorn går bättre än någonsin. Det jag märkte när jag "gick över från bensin till E85 är att E85 är" mer krävande" på exakt bränsletryck än bensin.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V