Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loevet
#1456778
Tjena!

Kan man vara helt lugn med att köra E10 som Volvo 240-ägare eller bör man gå över till 98? Jag kan ingenting om bränslen men har en -88 med B230F.
av Rådlös
#1456790
På YouTube finns det en person som kallar sig Veteranernas Värde Varar. Han har nyligen testat detta med etanol i just en Volvo 240 med LH 2.4. Han är nu uppe i enbart E85. Visserligen har han konverterat med en lågbudgetkonvertering. Han testade med olika blandtankningar och okonverterat först. Han hade markant mer än 10% vid dom försöken (som gick bra)
Du nämner 98 oktan. Om det är högre oktantal du söker, så skall du veta att E85 har 104 oktan!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1458091
Min 745 GLT 16V -88B är också konventerad "efter eget huvud", började med en justerbar BTR och c:a 6 kg tryck och höjt tändläge (4°). Funkade bra, men originalpumpen förde så mycket väsen av sig (max 3 kg) så jag köpte en Biltema "044" pump (max 6 kg och bättre flöde) och körde på 6 - 7 kg. Funkade bra, men började efter något år bli högljudd. Köpte då på skroten 4 beg. (50 kr st) spridare från en Saab 9000 turbo (Bosch Röda) och kunde sänka trycket till (idag) 2,8 kg. Förra hösten började det strula ordentlig och jag har kört hela vintern på bensin (98 oktan) för att felsöka och utesluta fel. Efter att bytt kopplingen (andra orsaker), vevaxelgivaren (Bosch, busenkel när växellådan är borta) och rengjort och smort gasspjäll kontakten så började det bli fart på del "gamle". Men så efter byte till en (ny) Bosch Lambdasond blev det som den "prestandabil" det en gång var (159 hk). Har kört någon månad nu på E85 igen och motorn går bättre än någonsin. Det jag märkte när jag "gick över från bensin till E85 är att E85 är" mer krävande" på exakt bränsletryck än bensin.

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]