Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dagdrivarn
#1455939
Hallå!
Jag håller för tillfället på att sätta ner en b230fk motor i min 240 och har använt mig av motorn ifrån en 940 och sedan tagit kabelhärvan ifrån en 240 med b230f och 2.4 då det visst ska bli enklast så.
Nu är det så att jag stött på en litet smärre problem som jag gör mig mer och mer förvirrad över ju mer jag klurar. Då toppfördelaren inte ryms mot torpedväggen så har jag pluggat den och gjort i ordning för blockfördelare. Problemet är nu att jag har två poler på kontaktstycket på härvan till blockfördelaren och fördelaren som jag trodde skulle passa har tre poler, om antalet poler skiljer sig beronde på hallgivaren vet jag inte (jag har satt hallgivare på svänghjulet och klickat i härvan)
Det jag antar blir enklaste lösningen är att hitta en likvärdig tändfördelare med motsvarande två poler till härvan, men då är frågan vilka motorer på 240'in som hade endast två poler i kontaktstycket på tändfördelaren? Om det är till någon hjälp så verkar det som att kontakten klickas i ifrån sidan på den tvåpoliga, och uppifrån på den trepoliga visuellt sett.
Jag skulle vara enormt tacksam om någon kunde komma med någon lösning på en smärre volvoamatörs dilemma ;-)

Mvh Jens.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1455941
LH2.4 insprutning har tändsystem EZ116K som har vevaxelgivare mot svänghjulet och inga kablar mot fördelaren. Har du kopplat in vevaxelgivaren? Du har kanske fördelare och kabelhärva från en 240 äldre än -88?
av rd350
#1455946
Mig veterligen har ingen 2.4 (88b o framåt) kontaktstycke vid fördelaren. 88a och tidigare har hallgivare i fördelaren men ingen impulsgivare vid svänghjul. Så en fördelare från 88b och nyare bör passa.
av Dagdrivarn
#1456184
Okej där ser man! Härvan ska va rätt och vevaxelgivaren har jag pluggat i, fördelaren är nog fel skulle jag tro, det där blåa kontaktstycket jag trodde skulle till fördelaren går nog till någonting helt annat. Jag ska leta rätt på en nyare blockfördelare utan kontaktstycke och se vad som händer :P 88b och nyare har alltså ingenting annat än tändkablar kan man säga? Då jag redan har impulsgivaren på svänghjulet?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1456205
Inte säkert att alla kontakter ska användas heller. På min 940 ligger en kontakt under insuget som jag tror används till kallstart spridare på vissa motoralternativ exempelvis.
av Ulf965
#1456215
Du kanske kan behålla den fördelaren du har. Funktionen som fördelare borde ju fungera även om du inte kopplar in brytare eller elektronisk variant på detta. Här kommer 2 bilder som skall gälla för 240 -93, det borde göra det lite lättare för dig att identifiera kontaktstycken.
Bilagor
insprut 2.JPG
insprut 2.JPG (208.4 KiB) Visad 1550 gånger
insprut 1.JPG
insprut 1.JPG (180.04 KiB) Visad 1550 gånger
av Dagdrivarn
#1456273
Tack så hemskt mycket för hjälpen hörrni! Precis som ni säger så kan man nog använda vilken fördelare som helst. Elschemat var till suverän hjälp! Det blir uppstart lagomt till helgen :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1456440
Är på semester så jag har inte "alla papper" med mig. Men, tidiga brytarlösa fördelare hade väl kvar centrifugal regleringen av tändläget. Det kan störa den elektroniska regleringen (knacksensorn) om båda systemen används samtidigt.

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder