Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1453609
Hej,
Jag har lite problem med värmen i kupén på min 240 -86.

Problemet är att när jag vrider på minsta lilla värme kommer det med fullt tryck i de två ventilerna vid respektive sidospegel, men kall luft i mittutblåset på instrumentbrädan. För att få varm luft i mitten måste jag sätta "air mix" på varmt. Det är kanske normalt?

Men jag tycker däremot att det är skumt att jag inte kan reglera värmen alls på de två andra ventilerna. Det är antingen inget eller ful bastu. Lite segt nu på sommaren när man bara vill ha lite värme en sval kväll eller så.

Bilen har bara gått 13000 mil så tycker grejerna borde fungera som de ska?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1453620
Det står i instruktionsboken hur det funkar i din bil. Har du AC eller om den är förberedd för AC är systemet vakuumstyrt och då finns det vakuumstyrda servomotorer. Är det inte AC eller förberett så är där vajrar som med ålder börjar tröga och kan "hoppa ur" sina fästen. Även värmekranen kan lida av ålderskrämpor
av Tilly
#1453624
Spridningen av värmen verkar fungera som den skall. "AIR MIX" styr endast de två luftutblåsen i mitten och poängen är att man skall kunna ha varmt i bilen samtidigt som man kan få sval luft i ansiktet. Alla andra luftutblås styrs av "TEMP"-reglaget. "AIR MIX" är dock kopplat till "TEMP" i den meningen att det varmaste läget på "AIR MIX" aldrig kan bli varmare än vad "TEMP" är inställt på.

Att regleringen är dålig beror säkert på att värmekranen kärvar. Värmereglagen är kopplade till vajrar som i sin tur öppnar eller stänger en värmekran som på en 86:a är i mässing. Den brukar gilla att kärva. Idag finns knappast mässingskranen att köpa ny utan man byter mot en plastkran som 240 från 90-talet hade redan från början. Man får även byta några slangar runt om. Det är bökigt och obekvämt men egentligen inte särskilt svårt.
av bönan
#1453637
Tack för utförlig beskrivning. Jag tog en provtur och kan konstatera att det fungerar precis som du beskrev. Med AIR MIX på full värme och TEMP på kallaste så kommer det fortfarande sval uteluft, men det blir mindre genomblås. Drar jag upp TEMP blir det dock omedelbart full bastu i bilen, även om jag bara tar ett hack på reglaget. Så det är nog värmekranen som kärvar. Jag lägger till det på vinterns fixarlista när bilen ställs undan. :-)
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1455300
Kan kanske räcka att justera värmekranen, men det låter som att den är trasig. Jag hade problemet att det alltid kom lite värme, även om jag vred reglaget till "cold". Antagligen behövdes en justering. Luften som kommer ur alla utblås passerar genom värmepaketet, förutom det två mittersta utblåsen. Den luften går förbi värmepaketet och har således samma temperatur som luften utanför bilen. Om man inte ställer om vredet på air mix, då blandas det in varmluft från värmepaketet. Den dagen du behöver byta kupéfläkt så kommer du se hur det fungerar. ;-)
av Oreggad
#1475351
bengts skrev: lör 20 nov 2021, 19:19 Var sitter kranarna och hur kommer jag åt dem? Gärna med bild från manual.
Utan att veta exakt så vet jag de facto att du kan härleda deras position om du tar av mittkonsollens sidor (höger plastkåpa ifrån förarsida, respektive vänster kåpa, passagerarsida), varvid du kommer se vajrarna som regleras av respektive spak. Då det inte är någon form av elektronik så blir det inte särskilt svårt att slutleda vart "kranen" sitter.

Men för att ge ett svar, ganska tråkigt sådant, så: i mitten av panelen.

Jag skulle nog ge mig på att smörja det som går att smörja utan att demontera. Har fått för mig att det är ganska tidskrävande att ta sig in där. Men å andra sidan får man tillfälle att tvätta panelen grundligt.

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]