- tor 08 jul 2021, 00:27
#1453238
Men självklart har jag provat, körde 1,5år på det viset med en bil, ett år med en annan och tillfälligt på flera bilar, jag skriver inte om jag inte vet.
Om du följt både de här och forum om Volvo dom senaste 25åren borde du veta att jag inte skriver om sånt jag inte vet något om. Och rattar, hehe, jag samlar på sportrattar, så jag har dom flesta storlekar, kör aldrig med originalratt. Har även några 240 och 140, utan servo, så jag rattar dagligen utan servo :)
Du påstår alltså att en skillnad på drygt 25% i utväxling knappt märks? Grattis, då behöver du aldrig tänka på att utväxlingen i en bakaxel är för hög (numeriskt), för det kan ju knappt märkas att motorn varvar mer och är starkare än en med lägre utväxling?
Den skillnaden i utväxling mellan en servostyrväxel och en utan servo märks väl, men den gör även bilen direktstyrd, så det finns fördelar också, det är därför folkraceåkare använder det, inte av nån annan anledning, tungstyrdheten har ingen betydelse i det sammanhanget.
Men för en bruksbil när du ska fickparkera, eller bara parkera normalt dagligen, då märks det att det är tungstyrt. Men i korsningar, vanlig landsväg o.s.v. Då fungerar det såklart perfekt
Skillnaden i caster mellan styrservo o inte (79 o nyare, äldre har samma oavsett servo el inte) så är det inget jag märkt skillnad på direkt, förutom då man sätter servo på en som inte haft det och inte byter spindelleder, det blir sämre återgång.
Och som jag skrev, man upplever det individuellt, jag är såpass att jag klarar att köra en servoväxel utan servo utan problem, har kört bra mycket värre fordon vad gäller tungstyrdhet (sätt dig i en gammal traktor med frontlastare och ha skopan full, då kan man snacka om tungstyrd, eller en gammal lastbil utan servo, som dessutom har osynkat :) ).
Men att påstå att det knappt märks, det är att påstå för mycket.
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 242DL-75 | 244GL-79 | 245GL-88 | 745GL-88