Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlofW
#1452891
Jag har en 245 GL 1990 som läcker servoolja.
Jag har inte felsökt ännu men gissar att det kräver mer jobb än jag har lust med...

Någon som vet hur det går att köra en sådan bil med defekt/avkopplad servo? .... är det helt annorlunda jämfört med en äldre modell som är byggd utan servo?..... accepteras defekt servo det på besiktningen ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1452920
Den går inte att styra utan att vara atlet, glöm fickparkering. Dock kan du nog bygga om framvagnen så den blir mer lättstyrd, det skiljer en del mellan modeller med eller utan servo. Jämför med att med att tvärbromsa bilen utan servohjälp på bromsen.
av Amarace
#1453045
Blir mycket mer tungstyrt än att ha en styrväxel som är utan servo, skiljer ett rattvarv i utväxling mellan servostyrväxel och utan, så det är markant skillnad.
Så länge den inte är glapp och du monterar bort pumpen (sätt en slang mellan anslutningarna på styrväxeln) så brukar det gå bra på bilprovningen.

Enda skillnaden i framvagn mellan servo o utan är att spindellederna har 1cm framskjuten led, mer caster alltså.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1453158
det är inte svintungt å tömma ur oljan och koppla ur pumpen. isf har man något fel i överkroppen eller bara sitter inne hela dagarna och använder fötterna. min sambo styrde hem våran glt utan styrservo 20 mil, och vi var in på diverse affärer på vägen utan problem. fickparkera, ok gränsfall, men de går utan för stora bekymmer faktiskt.
av Amarace
#1453202
Frrla, det är skillnad på att köra i stad/samhälle varje dag jämfört med en resa på 20mil ;)

Fakta är ju att det är mycket mer tungstyrt än en vanlig ickeservostyrväxel. Sen hur var och en klarar av det är en annan sak.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1453218
Amarace, det bli inte "mycket mer tungstyrt". kanske om du står still och ska vrida på ratten, men det ska man inte ens göra med fullt fungerande servo, även fast folk envisas med å göra det jämt endå. Har du provat ens? Jag måste ju fråga. sen körde jag själv stadstrafik med den några veckor och visst var det skönt med servo sen igen, ska inte ljuga.
om du skulle vilja prova någon gång så är det absolut inga problem. vi kan labba med några av mina bilar om du vill. Har ett gäng olika storlekar på rattar oav nav vi kan testa med också. Du är varmt välkommen.

Angående vad mer caster gör i huvudsak så är det att ratten vill tillbaka till rakt fram när man släpper denne samtidigt som man kör framåt med lite fart, och det kan vara så att det påverkar trögheten en LITEN aning, men knappast så pass att man står eller faller på det.

Sen tror jag att du missat en viktig detalj. har du olja kvar i styrväxeln så kommer den att motverka. man måste tömma den.
"Folkrace-folket" gör också såhär. och klart de är skillnad, men det skulle ju aldrig fungera för dem heller om det vore som du får det att verka. ;-)
av Amarace
#1453238
Men självklart har jag provat, körde 1,5år på det viset med en bil, ett år med en annan och tillfälligt på flera bilar, jag skriver inte om jag inte vet.
Om du följt både de här och forum om Volvo dom senaste 25åren borde du veta att jag inte skriver om sånt jag inte vet något om. Och rattar, hehe, jag samlar på sportrattar, så jag har dom flesta storlekar, kör aldrig med originalratt. Har även några 240 och 140, utan servo, så jag rattar dagligen utan servo :)

Du påstår alltså att en skillnad på drygt 25% i utväxling knappt märks? Grattis, då behöver du aldrig tänka på att utväxlingen i en bakaxel är för hög (numeriskt), för det kan ju knappt märkas att motorn varvar mer och är starkare än en med lägre utväxling?

Den skillnaden i utväxling mellan en servostyrväxel och en utan servo märks väl, men den gör även bilen direktstyrd, så det finns fördelar också, det är därför folkraceåkare använder det, inte av nån annan anledning, tungstyrdheten har ingen betydelse i det sammanhanget.
Men för en bruksbil när du ska fickparkera, eller bara parkera normalt dagligen, då märks det att det är tungstyrt. Men i korsningar, vanlig landsväg o.s.v. Då fungerar det såklart perfekt

Skillnaden i caster mellan styrservo o inte (79 o nyare, äldre har samma oavsett servo el inte) så är det inget jag märkt skillnad på direkt, förutom då man sätter servo på en som inte haft det och inte byter spindelleder, det blir sämre återgång.

Och som jag skrev, man upplever det individuellt, jag är såpass att jag klarar att köra en servoväxel utan servo utan problem, har kört bra mycket värre fordon vad gäller tungstyrdhet (sätt dig i en gammal traktor med frontlastare och ha skopan full, då kan man snacka om tungstyrd, eller en gammal lastbil utan servo, som dessutom har osynkat :) ).
Men att påstå att det knappt märks, det är att påstå för mycket.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1453271
Amarace skrev: Men att påstå att det knappt märks, det är att påstå för mycket.
vart har jag påstått att det knappt märks?

Vi kan nog ändå enas om att det är inte så farligt att köra utan servo i en gammal 240 som många kanske vill tro. det är helt gångbart för nästan vem som helst att köra utan servon om man då slipper att fickparkera mer än 1 gång i veckan å trillskas i liknande situationer allt för ofta för då blir det jobbigt (om man inte är sjuk eller så).

Å ja vill ha hög utväxling på min bakaxel. Därför satte jag en av de tyngsta (1031-3:15?) bakaxlarna efter min b23a med od låda för att jag drar tungt med den ofta vilket fungerar suveränt :-)
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]