Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jså
#1452859
Hej, är ny på forumet och nybliven 240 ägare (igen)
240:in jag har köpt är lite speciellt utrustad och skall enligt förra ägaren som var Volvoanställd vara en "provbil" av något slag, den har GLT-Pkt, farthållare, elspeglar samt att den är förberedd för AC.
Den har knapparna för AC på mittkonsolen, har 4 lägen på fläkten samt enligt uppgift värmepaketet som hör till AC:n.
Är det någon som har erfarenhet av en bil som har den utrustningen och som vet vad som ytterligare krävs för att montera AC, visst, jag förstår att det måste till kompressor, kondensor m.m. men hur mycket underlättar det att den är "förberedd?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1452866
Det är ett "måste" att den är förberedd. Det är helt olika ventilations anläggningar så det går helt enkelt inte att montera AC annars. Köp en bil med fungerande AC och plocka över alla detaljer som tillhör AC-anläggningen. AC-delar som varit oanvända länge kan vara problem att få igång. Kompressor och torkfilter får du kanske köpa nytt i så fall, men allt annat bör du kunna använda från en gammal bil. Röret mellan kompressor och kondensor är också en ganska känslig sak (rostar sönder)
Användarvisningsbild
av jså
#1452872
lennarte skrev: mån 05 jul 2021, 18:44 Det är ett "måste" att den är förberedd. Det är helt olika ventilations anläggningar så det går helt enkelt inte att montera AC annars. Köp en bil med fungerande AC och plocka över alla detaljer som tillhör AC-anläggningen. AC-delar som varit oanvända länge kan vara problem att få igång. Kompressor och torkfilter får du kanske köpa nytt i så fall, men allt annat bör du kunna använda från en gammal bil. Röret mellan kompressor och kondensor är också en ganska känslig sak (rostar sönder)
Tack för snabbt svar, hur mycket el behöver dras?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1452924
Är den förberedd är det kanske fördraget. Annars är det "bara" en kabel till kompressorn. Den ska dock kopplas via fläktvredet och tryckvakten (relä) för att hindra skador på systemet. Även viktigt med elfläkt till kondensorn (inkl givare i kylaren), det kan bli överhettning av systemet annars i bilköer sommartid.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1455302
Det enda i elväg som är förberett är två kablar som går till styrboxen. Att ha en donatorbil är ett måste. Eller plocka från en bil på skroten, men då bör man veta vad för delar man ska ha. Det är rätt många prylar som skiljer sig, stora som små. AC-systemet skiljer sig på bilar fram till och med 1990 och från 1991-1993. Jag håller nu på att fixa AC i min 90:a och tar systemet från en 93:a. Det är väldigt mycket jobb, men inte omöjligt. Är din bil förberedd för AC så blir det enklare, men det är fortfarande mycket grejer som behövs.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1455303
lennarte skrev:Är den förberedd är det kanske fördraget. Annars är det "bara" en kabel till kompressorn. Den ska dock kopplas via fläktvredet och tryckvakten (relä) för att hindra skador på systemet. Även viktigt med elfläkt till kondensorn (inkl givare i kylaren), det kan bli överhettning av systemet annars i bilköer sommartid.
Är det verkligen ett måste med kondensorfläkt? Donatorbilen jag har, en 93:a, hade ingen fläkt på kondensorn. Den kanske har blivit bortplockad dock?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1455332
FyoDisco skrev:Är det verkligen ett måste med kondensorfläkt? Donatorbilen jag har, en 93:a, hade ingen fläkt på kondensorn. Den kanske har blivit bortplockad dock?
På modeller med fläkt på vattenpumpen sitter en elektrisk fläkt framför kondesorn. Omkring -91 kom ett nytt system med en elfläkt bakom kylaren. Då slopades elfläkten framför kondensorn och ordinarie elfläkt styrs då (också) av givare från AC-systemet (på kondensorn).
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1455339
lennarte skrev:
FyoDisco skrev:Är det verkligen ett måste med kondensorfläkt? Donatorbilen jag har, en 93:a, hade ingen fläkt på kondensorn. Den kanske har blivit bortplockad dock?
På modeller med fläkt på vattenpumpen sitter en elektrisk fläkt framför kondesorn. Omkring -91 kom ett nytt system med en elfläkt bakom kylaren. Då slopades elfläkten framför kondensorn och ordinarie elfläkt styrs då (också) av givare från AC-systemet (på kondensorn).
Märkligt. Min 93:a har vanlig fläkt på vattenpumpen, men ändå ingen kondensorfläkt. Det senare systemet med R134a är kanske inte lika känsligt som tidigare system med R12? Sen har vi inte samma värme här i Sverige heller jämfört med många andra länder.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1455356
Har du 3 st givare i botten till höger på kondesorn har du det nyare systemet (högfart, lågfart till elfläkten och den 3-dje är tryckvakten för kompressorn). Har du inga givare i kondensorn sitter det en givare till elkylfläkten i övre högra hörnet på kylaren. På min 745-a (-88B) är elfläkten "direktkopplad". D.v.s ström från "tändning på" (30A säkring) till givaren i kylaren och sedan direkt till fläkten. Utan inblandning av reläer, boxar eller liknande.
En bilkö mitt i sommaren är fullt tillräckligt för att "överbelasta" kyl/AC-sysyemet. Det har hänt att slangarna i AC-sysremet "sprängts" av trycket i bilköer. Inte vanligt, men det har hänt
av Amarace
#1455461
Lennarte, som jag sagt förut ;)
740 och 240 är inte likadana bilar och därmed inte likadant utrustade eller likadana funktioner.
Så det som sitter på din 745 sitter inte på en 240. En 240 har först och främst inte elfläkt, och därmed inget hög/lågläge för den (det är på klimatanläggning). Och "hjälpfläkt" när det var AC fanns som tillbehör på 240, inte som standard.

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]