Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1452254
Hej! Har en 88B B230f med lh 2.4 systemet. Bilen slutade funka i vintras då den började gå väldigt dåligt på tomgång och även när man körde den. Tillslut så dör den när den står på tomgång. Har fått upp felkod 2-3-2 med att lambdan får för fett eller snålt. Har letat tjuvluft och hittade att både flamfällan var trasig och friskluftslangen hade hål i sig. Bytte dessa utan att det blir bättre. Har bytt lamdasonden också. Har letat så mycket jag kan utan resultat. Den går bra i ca 1 min när den är kall sen börjar den gå sämre och sämre tills den dör. Om man nu tar ur LMM kontakten så går den jämnt igen på tomgången och o. Man ger gas långsamt så varvar den bra också. Men har bytt mellan 4 olika LMM:er var av en jag vet ska funka och det har inte blivit bättre. Hittade en avgasläcka innan katalysatorn så täppte igen det utan att det blev bättre. Det verkar fortfarande läcka lite luft från den men jag tappade avgasröret helt innan katalysatorn en gång och den gick och köra som ingenting så känns inte som det är det.

Är det något mer som ska kollas eller är det bara att fortsätta leta tjuvluft? För enligt mig låter det mest troligt. Behöver bilen nästa vecka så uppskattar all hjälp jag kan få!
Senast redigerad av 1 Blackline88, redigerad totalt 0 gånger.
#1452257
Det klassiska sättet att avgöra om LMM är defekt är ju att koppla ur den och se om bilen går bättre, och det gör ju din bil så det pekar ju på LMM som problemet. Vad står det för siffror på din LMM?
#1452288
Har kollat slangen, den sitter löst men verkar hålla tätt med vakuum, har ingen mätare för att mäta men testade att koppla bort regulatorn för att se hur mycket bensin det kom. Sprutade på väldigt mycket så verkade ju vara bra tryck i det. Men är ju inte rätt sätt kanske å kolla det på. Vad kan dåligt bränseltryck bero på?
#1452289
Igensatt filter, dåliga slang till bränsletrycksregulatorn, dålig bränsletrycksregulator eller att bränslepumpen/arna börjat ge upp. Det är ju vanligt att pumpen i tanken ger upp och då får man bekymmer om det är lite bensin i tanken.
#1452333
Har du raderat felkoderna? Har du kollat om där är fler än en felkod? Läckage på avgassidan kan också ge felkod. Alltså läck före lambdasonden. Vissa felkoder "stänger av" bränseboxen så den går efter ett "program" som gör ett du "hjälpligt" kan köra bilen utan t.ex LMM, Lambdasond m.m. Då går motorn utan att använda "yttre givare" ända tills du raderar koderna. Oavsett hur många delar du byter. Det sitter en säkring vid batteriet till bränslestyrningen, det brukar ärga där. Liksom vid säkringarna vid dörrstolpen. Har för mig säkring 4 och e.v 6 är till motorstyrningen, och den vid batteriet.

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]