Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1452361
Hej! Jag testade att koppla ur minuset på batteriet ett tag samtidigt som jag bytte fördelarlock och vakuum slang till bränsletrycksregulatorn. Putsade även på säkringarna och det vid batteriet var väldigt dåligt skick så de behövdes verkligen. När jag sedan startade gick den precis normalt. Körde tomgång tills han blev varm och då låg tomgången strax över 1000 så var lite högt men inte alls lika ojämnt som tidigare. Hade inte heller några felkoder. Teståkte och han var lite orkeslös och hoppade till osv men åkte ner och tankade fullt för att se att pumpen i tanken inte var problemet. Sen när jag åkte hem igen så sjönk varvtalet rejält när man frikopplade och en gång dog den när jag kopplade. Bluddrade rejält och var orkeslös. Kom hem igen och nu var tomgången nästan lika dålig, väldigt ojämnt på låga varv och tillslut dör den. Fick nu även åter igen felkod 2-3-2. Kan det vara att den gick bra för att datorn fick nollställas igen när batteriet var urtaget? Vad kan då vara felet?

Kan även tilläga att innan den blev helt kass i vintras var den lika detta när man körde den, bluddrade ibland men sen hoppade den till och gick bra igen och tomgången var hög ibland också men sjönk när man frikopplade.
#1452593
Om vevhusventilationen varit/är dåligt fungerande (igensatt oljeavskiljare) så kan det fylla spjällhuset med "gegg" och diverse avlagringar. Ordentlig rengöring (plocka bort gasspjäll och axel) och även ibland finslipa bort slitkanter i huset med slippapper. En ordenlig injustering gasspjäll och spjällkontakt sedan gör underverk. På min motor (B234F) hade skruvarna som håller fast gasspjället lossnat så det centrerade inte. Det är väldigt viktigt att gasspjället blir absolut tätt mot spjällhuset innan justeringen börjar.
Detta (vevhusventilationen) kan också ge 2-3-2 om slangarna inte sitter rätt och håller tätt
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar