Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KentSture
#1452214
Hej på er,

Felsökt en 245a med B230FX motorn.

Symptom, startar går upp till ca 1500 varv backar sedan sedan ner till 800 en kort stund innan den faller ner till 400-500 varv. Dör sedan efter en kort period, med lite ryck i varvtal.
Går dock att köra skapligt ok med gaspedalen, nån enstaka feltändning.
Varningslampa för avgasrening lyser men den ger ingen felkod för lambda, har dock ej kör något med bilen utan bara tomkört den lite på garageuppfarten. Men även med kass lambda så borde den väl inte dö?

Bytt/justerat:
LMM av tidigare ägare, ej dubbelkollat om det är korrekt LMM till FX men köpt ny på AD Bildelar så borde vara ok.
Tändkablar, satt biltema innan med avvikande ohm tal i kablarna så valde att byta ut samtliga mot bättre.
Bränslefilter och service utförd på motorn i närtid.
Tändstiften var redigt sotiga så dessa har jag rengjort, de var i stort sätt nya.

Felsökt:
- Kollat diagnosburken varit div felkoder som jag raderat under tiden, den kvarstående igår var 322 rengöring glödtråd (i LMM). Även kört diagnos för spridare/tomgångmotor/kallstartsventil, hört alla utom kallstartsventil men vad jag läst mig till så borde det inte påverka något då det vid tillfället var 25 grader ut.
- Rengjort tomgångmotor, var knappt något i den, sprejat i spjällhuset.
- Tätat en läcka mellan LMM och spjällhus.
- Tvångskört bränslepumparna och det kommer rikligt med bränsle, har dock ej kollat tryck.
- Kollat bränsletrycksregulatorn genom att blåsa i den med slangarna loss, membranet är helt.
- Kikat över alla säkringar dom är hela
- Batteri stått på laddning hela natten
- Bränslepumpsreläet stänger EM1 vid tändning och EM2 en kort period (primar) för att sedan sluta även EM2 vid motorstart. Dock så har det hänt några gånger att den inte primat när jag provstartat, skall den alltid prima?
- Tändförstärkaren/tändmodul (vänster längs fram vid batteriet i färdriktning) ger 0.1 en kort stund för att sedan gå till 0.2 volt ut vid motorstart, nominellt skall det vara 0.4 Är detta inom tolerans? Har dock bara en enkel biltema multimeter som utläser växelström utan större upplösning.
- Vevgivare visar 180ohm och 0ohm mellan stiften och jordstift, jag har läst mig till att där skal det vara 250ohm.
- sprayat runt alla slangar och insugspackningen utan att varvtal har ändrats.
- microbrytaren i spjällhuset knäpper till så fort jag rör lite på spjället.
- utfört kompressionsprov 12 13 13 12 bar så verkar helt ok.

Det finns två möjliga felorsaker som jag ser det.

Vevgivare - bara motstånd på ett stift och det är inte 250ohm som jag läst mig till.
Bränslereläet - har en möjlig intermittent funktion eller beror detta på att vevgivare är dålig.

Så om ni orkat läsa så här långt så tar jag tacksamt emot tankar och ideer.
Gärna om ni har varit med om någon liknande symptom och hittade en annan lösning än det jag angav ovan.

Tack på förhand!
av KentSture
#1453016
Kollat LMM den är rätt.

Fick ett infall och sprayade lite bromsrengöring i luftfilterboxen när den svajade på tomgången och motorn reagerade omedelbart. Borde väl ändå tyda på att den inte får bränsle som den ska vid tomgång?

Tog en liten video på det, blev även en liten "förgasarsmäll" i luftburken när jag vred upp spjället.

https://www.youtube.com/watch?v=Ooc-FWkcDmw

Tacksam om någon har några tips...

Den dog ju inte idag...kanske gillar regnet :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1453094
När du raderat feikoderna får du köra några mil innan du vet om alla felen är borta. Vilka felkoder har du haft? Många av "lambdafelen" är inte fel på lambdasonden, utan gör att lambdasonden ger "fel" signaler till bränsleboxen. Tjyvluft och avgasläck mellan LMM och lambdasond är vanlig orsak till att lambdasonden "ger" felsignaler.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]