Sida 1 av 1

Volvo 240 byta från m47 till m46

Postat: tor 24 jun 2021, 11:49
av JagRullar245
Är det någon poäng att byta från m47 till m46 förutom att det är kul. Har en 90a med m47 som tanken är ska bli lite offroad aktiv. Lite höjd osv. Har en 80a reservdelsbil med m46. Hur svårt är det att byta. Vad behöver man göra? Någon som har andra idéer till offroad bil så skriv gärna också

Re: Volvo 240 byta från m47 till m46

Postat: tor 24 jun 2021, 12:36
av lennarte
M45/M46 är samma låda förutom utgående axel och overdrivedelen och är kraftigare än M47. Vet ej hur det är på 240 men på 740 och tidiga 940 fanns M47 aldrig i dom motorstarkare modellerna (16V och Turbo). Tror (inte hört/sett) inte den fanns i 760 heller. Ska du bara ha den och leka med så behöver du inte 5 växlar, så satsa på en M45, satt på 240 fram till -80-talet. Min 745-a gör/gjorde 195 km/tim på 4-ans växel, och det räcker säkert för att leka med (159 hk) :-D :-D

Re: Volvo 240 byta från m47 till m46

Postat: tor 24 jun 2021, 14:56
av JagRullar245
Har en m46 i en bil som bara står så tänkte jag kan ta den. Syftet med bilen är inte riktigt lekbil utan arbets/bruksbil men med lite offroad känsla. Byta låda är inte det första jag ska göra men kan vara kul att höra vad ni här på forumet har för kunskap om det. Passar det Bolt on med en m46. Bilen som m46an sitter på har hastighetsmätare vajer och min 90a har elektronisk. Kan man göra om m46an till elektronisk hastighetsmätare?

Re: Volvo 240 byta från m47 till m46

Postat: tor 24 jun 2021, 18:56
av lennarte
JagRullar245 skrev:Bilen som m46an sitter på har hastighetsmätare vajer och min 90a har elektronisk. Kan man göra om m46an till elektronisk hastighetsmätare?
Elektronisk hastighetsmätare styrs från bakaxeln, så det behöver du inte tänka mer på. Tvärt om hade blivit jobbit...

Re: Volvo 240 byta från m47 till m46

Postat: fre 25 jun 2021, 11:10
av rd350
Den passar rakt av. Ha bara koll på så den är frisk i överväxeln, ganska vanligt att de slirar, då brukar tätningarna runt kolvarna vara slut. I övrigt är 46an starkare än m47.

Re: Volvo 240 byta från m47 till m46

Postat: fre 25 jun 2021, 15:33
av robinb3rgsten
Behöver väl byta kardan iaf?

Re: Volvo 240 byta från m47 till m46

Postat: fre 25 jun 2021, 18:11
av rd350
Ja, kardan, relä, spakställ från "donatorbilen" är det en sjuttiotalare även kopplingen om den är grovsplinsad.

Re: Volvo 240 byta från m47 till m46

Postat: fre 25 jun 2021, 20:47
av JagRullar245
Bilen är en 81a men har de gamla bakljuse nå avtar att det är 80s årsmodell. Hur gör man med överdriven? Någon skrev på ett annat forum att man kunde sätta den på en fristående knapp och använda på varje växel. Är det en bra eller dålig idé?

Re: Volvo 240 byta från m47 till m46

Postat: fre 25 jun 2021, 22:28
av rd350
Det är en dålig ide, den ska bara gå in på fyran. Relä och spak har ett separat kablage, lätt att flytta över.

Re: Volvo 240 byta från m47 till m46

Postat: lör 26 jun 2021, 01:11
av lennarte
Overdriven bygger på oljetryck. Pumpen sitter på utgående axel i växellådan. Den står still när bilen står still. Du måste upp i c:a 50 km/tim innan den fungerar. Sedan sliter det ordentligt på synkningen om man växlar ner utan att lägga ur overdriven först. Då är det nog bra att ha den på bara en växel. Men visst går det att ha det på alla växlar