Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1451501
Är det någon poäng att byta från m47 till m46 förutom att det är kul. Har en 90a med m47 som tanken är ska bli lite offroad aktiv. Lite höjd osv. Har en 80a reservdelsbil med m46. Hur svårt är det att byta. Vad behöver man göra? Någon som har andra idéer till offroad bil så skriv gärna också
Användarvisningsbild
av lennarte
#1451507
M45/M46 är samma låda förutom utgående axel och overdrivedelen och är kraftigare än M47. Vet ej hur det är på 240 men på 740 och tidiga 940 fanns M47 aldrig i dom motorstarkare modellerna (16V och Turbo). Tror (inte hört/sett) inte den fanns i 760 heller. Ska du bara ha den och leka med så behöver du inte 5 växlar, så satsa på en M45, satt på 240 fram till -80-talet. Min 745-a gör/gjorde 195 km/tim på 4-ans växel, och det räcker säkert för att leka med (159 hk) :-D :-D
#1451534
Har en m46 i en bil som bara står så tänkte jag kan ta den. Syftet med bilen är inte riktigt lekbil utan arbets/bruksbil men med lite offroad känsla. Byta låda är inte det första jag ska göra men kan vara kul att höra vad ni här på forumet har för kunskap om det. Passar det Bolt on med en m46. Bilen som m46an sitter på har hastighetsmätare vajer och min 90a har elektronisk. Kan man göra om m46an till elektronisk hastighetsmätare?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1451566
JagRullar245 skrev:Bilen som m46an sitter på har hastighetsmätare vajer och min 90a har elektronisk. Kan man göra om m46an till elektronisk hastighetsmätare?
Elektronisk hastighetsmätare styrs från bakaxeln, så det behöver du inte tänka mer på. Tvärt om hade blivit jobbit...
av rd350
#1451637
Den passar rakt av. Ha bara koll på så den är frisk i överväxeln, ganska vanligt att de slirar, då brukar tätningarna runt kolvarna vara slut. I övrigt är 46an starkare än m47.
#1451693
Bilen är en 81a men har de gamla bakljuse nå avtar att det är 80s årsmodell. Hur gör man med överdriven? Någon skrev på ett annat forum att man kunde sätta den på en fristående knapp och använda på varje växel. Är det en bra eller dålig idé?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1451715
Overdriven bygger på oljetryck. Pumpen sitter på utgående axel i växellådan. Den står still när bilen står still. Du måste upp i c:a 50 km/tim innan den fungerar. Sedan sliter det ordentligt på synkningen om man växlar ner utan att lägga ur overdriven först. Då är det nog bra att ha den på bara en växel. Men visst går det att ha det på alla växlar

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]