Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SAmme064
#1451010
Jag har en volvo 240 -79 med en b23 som jag tyckte skulle vara ett kul projekt att sätta turbo på och få lite mer hästar. Då undrar jag hur mycket mer hästar man skulle kunna få med en eller två turbos. Finns det färdiga turbo kit till en b23 -79 eller måste man bygga till de själv i så fall? Har aldrig installerat en turbo så om nån hade kunnat berätta lite mer i detalj hur det går till osv. Sen så är det ju bara en lite 4 växlad låda i den utan överväxel. Finns de nån rekommenderad låda med minst 5 växlar som tål lite mer hästar också som såklart passar till b23? Bilen har i nuläge kring 100hk.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1451055
Ska du köra på allmän väg (och besiktiga den) bör du först kolla med bilprovningen om vad du kan och får göra. Från -76 års modell är det nästan kört med att ändra motorerna. Då stämmer det inte längre mot den motor som bilen certifierades med
M46 är nog (efter M45) den starkaste växellådan, och du bör kanske kolla vad för utväxling du har i bakaxeln.
#1451158
Jag antar att det är en motor med förgasare? Då lär det bara finnas Volvos egna turbo-sats som är godkänd, och att hitta en sån idag är väldigt svårt. Det är värt att överväga ett byte till B230FK + M46 för att kunna besikta. Det är såklart en hel del jobb, men kan vara värt det i längden.

Annars om det är en motor med förgasare så lär du skaffa grenrör + turbo och första biten av avgassystemet. Turbon ska ha olja och troligen vatten beroende på vilken man väljer. Intercooler är att föredra, men då lär man knåpa ihop fästen och minst ett tryckrör.

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]