Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1450175
Jag vet inte om bakluckan har med saken att göra, men låsen behöver smörjas ibland. Om de går för trögt så vill inte bilen låsa upp alla lås.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1450185
JagRullar245 skrev:Hej, har en 90a vars centrallås inte funkar, vad kan detta bero på? Vad ska man leta efter? Bakluckan är utbytt till en utan c lås, kan det ha med saken att göra?
Om luckan inte har c lås nu så måste du få bilen att tro att luckan är låst har du kablaget till det gamla låset så får du mixtra med dom kablarna lite för att bilen skall tro att luckan är låst
#1450259
Har inget alls med luckan att göra.
Det är totalt ointelligent, inte datorstyrt ;)
Det är ett enkelt system med två växlande relän som styrs av låset (en ring rynt cylindern som har tre anslutningar, samt på låsstången). Och det är två ut från reläna till alla centrallåsmotorer, dom är paralellkopplade.

Så fungerar det inte ska du kolla säkringen först (samma som handskfacksbelysningen), sen låskontakten, vanligt fel är ringen eller kabelbrott i dörröppningen.
#1450378
Kontakten var urkopplad i framdörren och anledningen till det var att den grejen på låsknoppen gör att låset alltid är i låst läge oavsett position? Vad beror detta på? Går det att laga eller måste man byta den? Kopplade jag ur den och bara körde med nyckeln så funkade det toppen
#1450399
På "min" 740 sitter en "låslåda" med en microbrytare i. Den är kopplad med en stång till nyckelvredet. Den lådan har jag haft isär och smort upp själva brytaren och andra rörliga delar. Jag hade problem med att dörrarna låstes okontrollerat, både vid färd och när den stod parkerad. Dock låste det aldrig förardörren, den är manuell (har ingen fjärrkontroll)
#1450436
Sitter en rund plast grunka med tre sladdar in i på pinnen till låsknoppen, inget av den rör sig så funderar på om något antingen har fastnat eller om det är en magnetisk brytare av något slag. Någon som vet?
#1450473
Vet ej exakt hur det ser ut på 240. På 740 rör sig "pinnen" upp och ner när jag vrider på nyckeln. Pinnen går ner i en svart plastlåda med 3 st kablar som går till microbrytaren. En ska vara ström på och dom andra blir det ström när vrider på nyckeln. Dem ena är för att låsa och den andra för att låsa upp dom andra låsen.
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]