Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1450037
Har en 90ans 245 med ac, kupefläkten är trasig för närvarande men även när den funkade så har ACn aldrig funkat i min ägo. Vad kan detta bero på och hur löser jag det. Är osäker på om den är konverterad eller inte, hur ser jag det? Vad ska jag börja med att felsöka och hur och hur återgärdar jag det? Vad är det vanligaste felen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1450046
På torkfiltret sitter en tryckvakt med 2 kablar. På motstående sida sitter en påfyllnings nippel. I den sitter en ventil (likadan som i däcken), om du trycker på "pinnen" ska det pysa om där är gas kvar. Finns det gas kvar kan du starta motorn sätta vredet på kyla och fläktvredet på fullt. Ta loss tryckvakten och stick i en kabelstump i kontaktstycket, då ska kompressorn starta. Kompressorn startar även utan gas i men får ingen smörjning då och kan ta skada.
av Chris72
#1450055
Det vanligaste är nog hål i kondensorn antingen stenskott eller att aluminiumet helt enkelt har oxiderat hål. Samma med slangar med rörbiten i aluminium. Men varken kondensor eller rör/slangar är så dyra att köpa som eftermarknads idag.
Om den skulle vara ombyggd brukar det sitta någon blå dekal nånstans. Är ju inga större problem att anpassa ett gammalt r12 system till r134a. Nya o-ringar och ester olja i kompressorn är vad som behövs.
Är bilen i fint skick så hade jag helt klart kostat på en AC-renovering.
av JagRullar245
#1450167
Jag tycker mig inte se något blått klistermärke. På mitt torkarfiltrr finns ingen bilventil utan det är en grej med en mutter längst upp, när jag vrider på muttern ett kvarts varv eller så så hör man att det pyser, jag förmodar att detta indikerar att det finns gas kvar. Min kupefläkt är trasig så att sätta fläktvredet på fullt borde väll inte göra någon skillnad, eller kontrollerar högsta läget också något med ACn, kommer inte ihåg. Kan jag fortsätta felsökningen utan en hel kupefläkt eller behöver jag byta först
Användarvisningsbild
av lennarte
#1450265
JagRullar245 skrev:Min kupefläkt är trasig så att sätta fläktvredet på fullt borde väll inte göra någon skillnad, eller kontrollerar högsta läget också något med ACn, kommer inte ihåg. Kan jag fortsätta felsökningen utan en hel kupefläkt eller behöver jag byta först
Det har inte med själva fläkten att göra (tror jag i alla fall) men fläktvredet måste vara på för att kompressorn ska fungera. När AC-n fungerar måste friskluftfläkten fungera, annars fryser det i förångaren.
I början på -90-talet bytte Volvo till nytt kylsystem med bara elfläkt för kylningen. Då togs tydligen lågtryckspåfyllningen bort. I alla fall har jag inte kunnat köpa ett nytt torkfilter med påfyllning. Skillnaden syns på att fläktbladen på vattenpumpen är borta och det sitter en elektrisk fläkt istället.
av Chris72
#1450271
Stämmer det, i konverteringssatsen från r12 till r134a så ingår ett rör med lågtrycksanslutning (sitter i närheten av torkfiltret) dock finns det fortfarande att få tag i torkfilter med 2 lågtrycksanslutningar att få tag i t.e.x via acdelar.se
Jag använder bara anslutningen till lågtryckskontakten. Har även bytt röret från kondensorn till förångaren till ett rör med uttag för tex tryckvakter, jag satte ditt en högtrycksanslutning där, så det lätt går att kolla tryck på bägge sidor.
(gäller min 945a -91)
av JagRullar245
#1450301
Jag har vanlig kylarfläkt och så vitt jag kan se så finns det inte elektrisk fläkt i bilen förutom kupefläkte. Hur ska jag fortsätta felsökningen? Det tycks ju finnas kvar gas i systemet då det pyste när jag ved på den lilla grejen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1450590
Har du en "vanlig" fläkt på vattenpumpen och AC så har du/har haft en elfläkt framför kylaren.
Har fått lite "påbackning" om att jag ibland skriver felaktigheter, men jag "refererar" (nästan) alltid till min 745-a när jag är osäker. Dom är ju tekniskt sett ganska lika, slutade som bilmek efter drygt 20 år i branschen och bara jobbat "sporadiskt" ned modeller efter -85 (hemmaverkstad från c:a -75 till dags dato.
Åter till elfläkten, det sitter en givare (kopplad direkt till batteriet) i kylaren på min 745-a. Denna givare är ofta borta då det ofta är bytt kylare på dessa bilar. Det är samma kylare men du får borra hålet själv om du inte har givare i kylaren (det är "markerat"). Har inget komplett elschema till 240, men på 740 är det tagit ström från 30 skenan i elsentralen via en 30A säkring. Kanske är på den på 240 kopplad till där insprutningen är säkrad vid batteriet.
AC kan fungera utan elfläkt men sådant väder vi har här just nu (Halmstad) är det ett måste (just nu i skuggan +27°, strålande solsken, ingen vind). Min givare fungerar inte så jag "kopplar ihop" kablarna vid givaren när det är så här varmt, men fläkten fungerar i alla fall. Tagen på skroten (50 kr) från en Ford Sierra med V6 motor. Där satt 2 st fläktar i den så jag har en i reserv.... :-D :-D
av JagRullar245
#1450649
Det sitter ingen elfläkt framför kylaren, men det borde ju inte resultera i att ACn inte alls funkar? Som jag förstår det så är elfläkten och dess sensor inte ihopkopplad med acns elsystem. Så jag borde väll kunna fortsätta felsökningen utan att jag sätter dit en elfläkt bara jag inte använder den i någon större utsträckning.
Vad kan vara problemet med ACn?
Hur går jag vidare med felsökningen?
Det verkar ju finnas gas kvar.
Vart sitter förresten acns kylare, alltså inte den som är i bilen?

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..