Har du en "vanlig" fläkt på vattenpumpen och AC så har du/har haft en elfläkt
framför kylaren.
Har fått lite "påbackning" om att jag ibland skriver felaktigheter, men jag "refererar" (nästan) alltid till min 745-a när jag är osäker. Dom är ju tekniskt sett ganska lika, slutade som bilmek efter drygt 20 år i branschen och bara jobbat "sporadiskt" ned modeller efter -85 (hemmaverkstad från c:a -75 till dags dato.
Åter till elfläkten, det sitter en givare (kopplad direkt till batteriet) i kylaren på min 745-a. Denna givare är ofta borta då det ofta är bytt kylare på dessa bilar. Det är samma kylare men du får borra hålet själv om du inte har givare i kylaren (det är "markerat"). Har inget komplett elschema till 240, men på 740 är det tagit ström från 30 skenan i elsentralen via en 30A säkring. Kanske är på den på 240 kopplad till där insprutningen är säkrad vid batteriet.
AC kan fungera utan elfläkt men sådant väder vi har här just nu (Halmstad) är det ett måste (just nu i skuggan +27°, strålande solsken, ingen vind). Min givare fungerar inte så jag "kopplar ihop" kablarna vid givaren när det är så här varmt, men fläkten fungerar i alla fall. Tagen på skroten (50 kr) från en Ford Sierra med V6 motor. Där satt 2 st fläktar i den så jag har en i reserv....