Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1447351
. Har en 90a men en ac som inte fungerar. Hur får man fart i en av dessa gamla pjäser? Kan man fixa det nästa själv eller måste man lämna inn allt hos kylfirma. Antar att man måste fylla den på firma men kan likväl finns kylmedium kvar. Värt att notera är att fläkten inte funkar, kan det vara så att ACn funkar om man fixar fläkten?
Tack för Svar
Användarvisningsbild
av lennarte
#1447361
Utan friskluftfläkt funkar inte AC-n. Den måste cirkulera luften annars blir det följdskador. Samma med fläkten vid kylaren, den måste också fungera. Vredet till friskluftfläkten måste stå i (minst) läge 1. Är fläkten trasig (får ström men funkar inte) kan du "tvångsköra" kompressorn en kort stund genom att ta bort kontaktstycket till tryckvakten (sitter i torkfiltret på äldre och i botten på kondensorn på nyare) och koppla en kabel mellan kabelskorna. Ha motorn på tomgång, fläktvredet på minst 1, AC på. Koppla ihop kablarna i kontaktstycket och kompressorn ska starta. Prova bara en kort stund, är där ingen gas alls kan du skada kompressorn. För gas och verktyg kollar du här (finns flera) www.envirosafe.se jag har handlat där.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1447413
JagRullar245 skrev:Ok, det kan alltså räcka med att byta kupé fläkten
Nej, men den måste fungera om du ska ha en fungerade kyld luft
av xxargs
#1447622
På äldre AC innan det integrerades med motorstyrningen/ECU brukar tryckvakten koppla ström både till magnetkopplingen på kompressorn och fläkten framme vid kylaren (som dras igång för att kyla kondensorn) - har fläkten kärvat/fastnat och inte snurrar igång med 12V på sig pga. vägsalt mm. över vintern så drar det så mycket ström att tryckvaktens kontakter bränns sönder och varken magnetkopplingen eller fläkten fram startar upp. - tryckvakten kan oftast inte bytas utan att tömma AC systemet på gas först - dock finns det varianter där det finns schraderventil under där tryckvakten skruvas in. man får kolla på reservdelar och monteringsanvisningar på vad som gäller och systemet måste tömmas eller inte.

Det finns också varianter på temat beroende på bilmärken - separat uttag för att dra magnetkopplingen på kompressorn (och ser till att kompressorn inte startar vid för låg tryck (under 2 Bar) eller vid för hög tryck 18 - 21 bar och kopplar bort kompressorn) och sedan ytterligare en och kanske 2 uttag till fläkten med dels lågfart och vid 16 Bar går i högfart - alternativt inte startar fläkten förrän vid 12-14 Bar och då är fläkttypen att det ganska långsamt accelererar upp i varv vid strömsättning men tappar farten ganska långsam när strömmen försvinner igen (fläkt med hög massa och agerar som svänghjul)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]