Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1446249
Katalysatorer brukar vara värda mycket på skrotmarknaden. Sitter lambdasonden i katalysatorn på en 460? I så fall är det ju snabbast att bara kapa allting tyvärr.

Utan dessa kommer du aldrig kunna få bilen genom besiktning. Lambdasonden är helt nödvändig för att motorn ska gå riktigt. Katalysatorn har egentligen ingen betydelse för motorns funktion, men krävs för att klara utsläppskraven på besiktningen.
#1446250
men motorn går ju kanon...
Men det finns ingen katalysator... Eller lambdasond...
Eller var det bara vissa 460 som hade detta?
min har ju klarat besiktningen ifjol utan anmärkning...
Men jag köpte den i januari så jag vet inte vad förre ägaren gjorde...
#1446265
Eftersom 440/460 kom som årsmodell -89 så måste katalysator finnas, lagen infördes till just årsmodell -89.
Därför 740 kom som årsmodellerna -88 och -88b för att komma förbi det med vissa motormodeller.
#1446437
Volvo hade motorer utan katalysator till vissa marknader där det inte var krav. Dock kräver ju styrsystemet lambdssond, men dom kan ju sitta längre fram på avgasröret eller i grenröret. Jag tror dock inte att dom gjorde det så sent som -95, då hade dom flesta accepterat att katalysatorrening av avgaser är bra.
Är bilen importerad från ett sådant land kanske. Om man tar med en bil man ägt en viss tid när man flyttar hem till Sverige så kan (kunde i alla fall) man ta med hem (nästan) vad som helst.
#1446833
besiktade bilen idag..

:-(
underkänd.
Co 2500 värde... 8.6. referens (0.3).
co värde 5.4 referens (0.5).
så ganska kraftiga fel..
Ska slå i lite E85 och prova igen...
Men jag får nog se fram emot att bygga ihop en cat och lambdasonder igen...
Men hur kan motorn gå så bra utan att lambda finns och styr...
Verkar ju hel skumt..
ingen besiktningsman sa ett ord om att cat eller lambda fattades..
#1447027
CO halten är alldeles för hög även för en motor utan kat. Men kanske inte om där skulle varit en lambdasond också. Försök att "ta ut" felkoder (sök på nätet eller köp en rep.handbok), det borde vara felkod på lambdasond (typ 2-1-2, 2-3-1 eller 2-3-2) om det ska sitta en sådan, inga felkoder om där inte ska vara någon. E85 hjälper inte mot så hög CO halt, förmodligen är HC halten också hög. En "vanlig" service (olja, filter tändstift) kan sänka CO halten ordentligt, ner till 1 -2 %, sedan ska katalysatorn "ta" resten. Förutsatt att (e.v) lambdasond fungerar och motorn är i gott skick.
Det finns "inbyggt" i styrboxen (ofta) ett nödprogram med fasta data för att kunna köra bilen även om fel på systemet som omöjliggör körning med lambda, LMM trycksensor och och liknande ur funktion. Vet ej vad för styrsystem 460 har, det fanns Bosch, Siemens, Bendix och kanske fler vid denna tid.
#1447433
allt detta är bytt..
Även vattenpumpen och kamremmen.

Men jag är övertygad om att motorn får fel information när varken lambdasonder eller caten finns..
Blir till att riva och göra rätt.. synd att någon annan gjort fel först...

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]