Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1447444
typ460 skrev:allt detta är bytt..
Även vattenpumpen och kamremmen.

Men jag är övertygad om att motorn får fel information när varken lambdasonder eller caten finns..
Blir till att riva och göra rätt.. synd att någon annan gjort fel först...
Jag tror nog att motorn inte får någon information alls. Dom systemen som används från slutet på - 80-talet har ett nödprogram som gör att motorn går efter ett förprogramerat "program" även om viktiga delar som lambdasonden saknas eller inte fungerar. Därfär skrev jag också att det kanske är "normalt" med så hög CO-halt om lambda och kat saknas
Vad jag menade i förra inlägget är att CO-halten är alldeles för även hög för en bra fungerande motor i gott skick som inte är utrustad med lambda och katalysator och då hade det varit ide' med service. Men även om du bytt olja och inte kör långa sträckor efter kallstart (särskillt vintertid) så spär det oljan ganska fort med såpass hög CO-halt.
#1464100
efter att ha monterat lambda och Kat från biltema.. tankat 75%E85 och 25% E10...Så får bilen riktigt fint..
rätt igenom besiktningen med fina papper..
Det är så man blir glad..
Har en till Volvo 460 på gång.. att rädda..

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]