- ons 26 maj 2021, 20:52
#1447444
Vad jag menade i förra inlägget är att CO-halten är alldeles för även hög för en bra fungerande motor i gott skick som inte är utrustad med lambda och katalysator och då hade det varit ide' med service. Men även om du bytt olja och inte kör långa sträckor efter kallstart (särskillt vintertid) så spär det oljan ganska fort med såpass hög CO-halt.
typ460 skrev:allt detta är bytt..Jag tror nog att motorn inte får någon information alls. Dom systemen som används från slutet på - 80-talet har ett nödprogram som gör att motorn går efter ett förprogramerat "program" även om viktiga delar som lambdasonden saknas eller inte fungerar. Därfär skrev jag också att det kanske är "normalt" med så hög CO-halt om lambda och kat saknas
Även vattenpumpen och kamremmen.
Men jag är övertygad om att motorn får fel information när varken lambdasonder eller caten finns..
Blir till att riva och göra rätt.. synd att någon annan gjort fel först...
Vad jag menade i förra inlägget är att CO-halten är alldeles för även hög för en bra fungerande motor i gott skick som inte är utrustad med lambda och katalysator och då hade det varit ide' med service. Men även om du bytt olja och inte kör långa sträckor efter kallstart (särskillt vintertid) så spär det oljan ganska fort med såpass hög CO-halt.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V