- tor 20 maj 2021, 16:14
#1446491
Olja fungerar bäst i hålrum och liknande, där kan det stanna kvar i flera år. På skärmkanter och liknande är det oduglig. Dock när jag och en kompis höll på att spruta bilar med olja var det många som kom tilbaka år efter år. Vi sprutade då hela underredet och alla hålrum och liknande. Dessa bilar som sprutads varje år rostade minsann inte, däribland fanns min
Datsun B1800 -78, farsans Volvo 144 -72, morsans Mitsubishi Lancer -90, 2 av frugans Passater -80 och -87, svågerns 745 -88B och kompisens Ford Sierra. Många av dessa bilar rullade många år efter vi slutade med detta (c:a 2005). En vet jag rullar än, svågerns 745-a, den fick jag av honom 2008 när Volvo vägrade ta den i inbyte mot en ny V70. Han köpte en Toyota istället. 745-an är endast rostlagad i golvet vid främre tvärbalk (domkraftfäste) båda sidor (förra våren), i övrigt helt rostfri. Vi använde en blandning av vegetabilisk (miljövänlig, linolje bas) hydraulik olja (19 kr//l på helfat) och kallpressad rapsolja (5kr/l på helfat, direkt från presseriet). Hydraulik oljan kunde där bli något fat då och då (begagnad) från fabriken där jag jobbade.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V