Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1443807
Har en 93a vars bakre skärmkanter är lite fula. Är lite ytrost men är rostskydds målat någon gång. Frågan är om man ska byta skärmkanterna eller slipa och måla. Det är lite kaxigt på nått litet ställe längst in på en invikta delen eller vad man säger med det rör sig om ett par kvadratcentimeter. Kan man slipa ned rosten och spackla och måla or do entlugt eller bör man byta kanten?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1443827
Blästra med sand och en enkel blästerutruslning. Slipningen tar bort en massa frisk plåt i onödan och lämnar ändå kvar rostanvisningar. Finns kemiska medel, men det mesta är nog bluff. Finns säkert någon på forumet som kan svara bättre på det. Det måste vara 100% rent innan grundmålning. Glöm sedan inte det viktigaste, olja på insidan. Vanlig oljekanna duger fint, begagnad motorolja lika så. Vill du vara miljövänlig så använd rå linolja. Tectyl och liknande är bannlyst på äldre bilar
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1446281
lennarte skrev:Blästra med sand och en enkel blästerutruslning. Slipningen tar bort en massa frisk plåt i onödan och lämnar ändå kvar rostanvisningar. Finns kemiska medel, men det mesta är nog bluff. Finns säkert någon på forumet som kan svara bättre på det. Det måste vara 100% rent innan grundmålning. Glöm sedan inte det viktigaste, olja på insidan. Vanlig oljekanna duger fint, begagnad motorolja lika så. Vill du vara miljövänlig så använd rå linolja. Tectyl och liknande är bannlyst på äldre bilar
Varför är Tectyl och liknande bannlyst på äldre bilar?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1446322
FyoDisco skrev:Varför är Tectyl och liknande bannlyst på äldre bilar?
Det stänger in smuts, påbörjad rost och fukt. Olja tränger igenom och "driver ut" fukten, och "klättrar" på påbörjad rost så den stannar av. Måste dock fyllas på med något års mellanrum. Enkelt med en vanlig oljekanna att pumpa in i dörrar, skärmkanter bak, tröskellådor, balkar under bilen m.m när man skiftar däck.
av Erik Å
#1446364
Det går utmärkt att mixa vaxbaserad hålrumsvätska (tex BT 36-2417) med motorolja (billigaste 10w30 t.ex). Med ca 50/50 mix får man ett geleaktigt skikt som hänger kvar bättre än ren olja men som fortfarande "blöter igenom" nybildad rost..
På utvändiga ytor som spolas med vatten (skärmkanter t.ex) försvinner dock sånt på någon månad. Det enda som håller i längden enligt min erfarenhet är blästring plus epoxy i någon form som grund. Sen på med underredsmassa eller hammarlack
Linolja är lite kul, i byggsammang påstås det att det enda som kan lösa upp intorkad linolja är saltvatten! :-D
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1446478
lennarte skrev:
FyoDisco skrev:Varför är Tectyl och liknande bannlyst på äldre bilar?
Det stänger in smuts, påbörjad rost och fukt. Olja tränger igenom och "driver ut" fukten, och "klättrar" på påbörjad rost så den stannar av. Måste dock fyllas på med något års mellanrum. Enkelt med en vanlig oljekanna att pumpa in i dörrar, skärmkanter bak, tröskellådor, balkar under bilen m.m när man skiftar däck.
Med tectyl, menar du som deras underredesmassa och liknande?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1446491
Olja fungerar bäst i hålrum och liknande, där kan det stanna kvar i flera år. På skärmkanter och liknande är det oduglig. Dock när jag och en kompis höll på att spruta bilar med olja var det många som kom tilbaka år efter år. Vi sprutade då hela underredet och alla hålrum och liknande. Dessa bilar som sprutads varje år rostade minsann inte, däribland fanns min
Datsun B1800 -78, farsans Volvo 144 -72, morsans Mitsubishi Lancer -90, 2 av frugans Passater -80 och -87, svågerns 745 -88B och kompisens Ford Sierra. Många av dessa bilar rullade många år efter vi slutade med detta (c:a 2005). En vet jag rullar än, svågerns 745-a, den fick jag av honom 2008 när Volvo vägrade ta den i inbyte mot en ny V70. Han köpte en Toyota istället. 745-an är endast rostlagad i golvet vid främre tvärbalk (domkraftfäste) båda sidor (förra våren), i övrigt helt rostfri. Vi använde en blandning av vegetabilisk (miljövänlig, linolje bas) hydraulik olja (19 kr//l på helfat) och kallpressad rapsolja (5kr/l på helfat, direkt från presseriet). Hydraulik oljan kunde där bli något fat då och då (begagnad) från fabriken där jag jobbade.
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]