Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1443266
Sverige byter till E10 den 1 augusti 2021 – både bensin och diesel blir dyrare – auto motor & sport
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ir-dyrare/

måste jag konventera min motor B20f 2.0L
för att passa E10 eller är det 98 oktan som gäller.. velat kört på E85.. jag kör ju mina 2 taktare på E85.. kan jag bara ha samma olja och köra kanske?
#1443379
För ett antal år sedan gick man över till det som motsvarar E10 i Finland. Både morgon och kvällstidningar hade katastrofartiklar om kommande olyckor och katastrofer. Det publicerades listor på olika bilmodeller som skulle "gå till väders" och det beskrevs hur vägkanterna skulle fyllas igen med havererade bilar som hade tankat E10.
Vad hände när E10 kom?
"Inte ett piss!"
Det finns inga rapporter om några finska bilar som fick haveri på grund av bränslet*. I dag kör alla glatt vidare på E10 i Finland. Det gör man i Frankrike och Tyskland också där E10 har funnits i flera år. Finns fler länder med E10 i Europa, men jag kommer inte på dom just nu.
Är inte din Volvo 460 så modern att den är avsedd för att gå på blyfri bensin? Det här är en rätt gammal rapport, men det gäller ännu: https://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
Du säger att du har "specialolja" i din MC. Är det en tvåtaktare? Att man har specialolja i det fallet beror på att den skall blanda sig med etanolen när man kör på E85. Något sådant torde inte ha någon betydelse i din bil och där dessutom etanolhalten bara är 10%.

*Rapporter från Finland? Jag har varit en flitig läsare på www.etanol.nu Dessvärre har den sidan "stannat upp" just i dessa dagarna. Men om det skulle ha funnits några kända rapporter från Finland, så skulle dom ha stått att läsa på det forumet.
#1443429
Jaha! Motorsågar. Jag ber om ursäkt, jag var lite för snabb i min reaktion och tog för givet att du hade MC förutom din 460.
Hursomhelst, jag kan berätta en händelse från etanolforumet sedan flera år tillbaka. En man som var etanolförespråkare gjorde ett test med motorsågar på E85. Detta var ungefär 2005 eller något liknande. Han kom framtill att motorsågarna gick bättre och slets mindre. Och avgaserna var märkbart mindre störande. Det var alltså ett långtidstest. "Allt var bättre", förutom att dom var lite svårstartade när det var kalla vintermorgnar. Men det var enkelt att förvara dom inomhus under nätterna så gick dom hur bra som helst på dagen i skogen. Den här som ledde det hela skrev som en avhandling (Officiell Rapport, ungefär) om vad han hade kommit fram till. Han skrev även detta på etanolforumet. Men det var en professor på Uppsala Universitet som kommenterade den rapporten och sa som en kommentar att enligt honom (Professorn i förbränningsmotorteknik) skulle det förhålla sig precis tvärtom med alla resultat. "E85 var pest och elände!" enligt honom.
Men den här mannen som skrev testrapporten reagerade och undrade vad egentligen professorn hade för skäl och fakta. Hade han prövat E85? Hade han kört några motorsågar? Etc. Etc. Det blev så att TV4 tog in professorn i någon nyhetssändning och pressade honom på fakta. Där blev han tvungen att erkänna inför tevekamerorna att han hade fel! Han hade inte undersökt något. Han hade bara schablonmässigt "hoppat på" den etanolfientliga stämningen som var i debatten på den här tiden. Flitigt underblåst av vissa delar i massmedia. Särskilt i "skymningspressen".
Av "artig hänsyn" skriver jag inte ut namnen på dom båda debattörerna här, men kan göra det i ett PM till den som är intresserad. Uppgifterna går alltså att kontrollera i arkiv, om man vill det?
Nu blev det ändå inte så som det var tänkt med E85 i motorsågar och andra handburna maskiner. Det kommer fortfarande kolmonoxid ur motorsågar som inte har någon katalysator. Därför är det "nyttigare" att köra sådana maskiner på Alkylatbensin. Visserligen dyrt, men inte så hälsovådligt. Jag kör själv min trädgårdstraktor/gräsklippare, snöslunga och grästrimmer på alkylatbensin. Den senare är 2T, och körs på färdigblandat bränsle. Och om vi fortsätter, min Volvo 245 -92 körde jag på något som skulle ha hetat E30 om det fanns färdigt på pump. Alltså 30% etanolblandad bensin. Detta höll jag på med i mer än 5 år. Eller om man vill räkna mil, 5000 mil. Jag rörde aldrig en skruv i motorn angående bränslesystemet i den bilen. Den gick utan problem och fungerade i alla väder och situationer. Jag gav senare bort den bilen till en anhörig som fortsatte köra på samma blandning i 3 år. Även där, 3000 mil. Alltså 8000 mil på E30. Bilen gick hur bra som helst, men rosten tog den till slut.
Så tanka din bil i augusti med E10 och sov gott om natten. Din bil kommer att starta nästa morgon.
#1443444
jaha ja. tack för svar.
Jag har kört upp ca 700 L E85 i mina sågar.
Röjer i skogen varje dag, tankar med E85.
inte haft ett enda problem.
Och inte ens en lukt har kommit.
blandar med ca 3% olja helsyntet olja.
Inga problem vid minus 25 vid start.
Och motorn går bättre..
Jag har en youtube kanal där jag håller på med allt möjligt bland annat E85.

Hade varit roligt att testa motorn i min 460 på E85. med oljan...
#1443448
Inte behöver du blanda olja i bensinen på en 4-T motor.
Jag har kört på E85 på mina senast bilar sedan det började säljas. Min 144 -72 (förgasare) gick uttmärkt med en strypning mellan luftfilter och förgasare, inga problem med ventilsäten, trots motorn var byggd för blyad bensin. Dock krävdes startgas vid minusgrader. Min nuvarande (745 -88B) har jag kört på E85 sedan jag fick den av min svåger 2008. Denna motor har ju insprutning så jag har monterat ett extra motstånd till tempgivaren för motorstyrningen som starthjälp vintertid (lurar insprutningen att det är c:a 30° kallare). I övrigt har jag bytt till större spridare , höjt tändläget och monterat en justerbar BTR. Dock började det "strula" i höstas så jag har kört på bensin i vinter (sänkt bränsletryck och BF98 p.g.a höjt tändläge) men ny Lambdasond är inhandlad och ska monteras framöver så jag kan köra på E85 igen. Och ja, bilen går bättre med E85....

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]