Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fj3lliS
#1442962
Hej på er. Köpte grabben min en gammal 244GL som han ska få lära sig att skruva i.

I vintras när jag körde hem den dryga 7km så gick den bara på choken. Killen som jag köpte den av sa att den alltid bara gått så. Efter lite forskning och skruvning har nu ny mekanisk bränslepump monterats då den förra hade spruckit. Förgasaren (stromberg 175cdus) rengjordes också i samma veva.

Problemet som uppstått är att nu går bilen förvisso att starta med lite gas men den låter som en båt och tycks gå på tre cylindrar, första har törnat ihop verkar det som då jag kände på grenröret och cylle 2-3-4 var lite varma men cylinder 1 var kall.

Problemet var även innan byte av bränslepump och rengöringen. Den låter inget annorlunda eller reagerar när man ger gas utan verkar ha stannat i "puttra på och dö-läget".

Har någon några idéer innan jag går lös och kollar vakuumläckor och/eller byter halva tändsystemet?

Skickat från min M2007J17G via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Frrla
#1442971
jag brukar alltid försäkra mig om att tändningen är ok i första hand. flytta stift och kabel till annan cylinder tex.
flyttar sig inte felet så är det ju något djupare fel på just den cylindern.
jag känner mina motorer ganska bra så oftast vet jag att motorn ska vara ok så man "hoppar" det steget oftast, men inte på en "nyköpt"
av Fj3lliS
#1442972
Får nog prova med "basic" felsökning helt enkelt. Blir också att testa packningen till insuget med lite startgas

Skickat från min M2007J17G via Tapatalk

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]