Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1442889
Tänkte ta upp en tråd som varit uppe några gånger...
Först lite förutsättningar... Amazon -67 B18:
- Dubbla nyrenv SU
- K-kam
- Iordning gjord topp (blyfri), även lite planad
- Fördelare renoverad -077
I och med att jag har material liggande så tänkte jag flytta över så att jag får sluten vevhusventilation. Läste någonstans att det ska "kona" mindre olje/avgaser då, kan ju vara kul..
1. Slang från oljelocket till första filtret
2. Från flamfällan till insuget (litet hål)
3. Från broms"servo" till insug (stort hål)
På insuget sitter 4 pluggar, spelar det någon roll vilket servo resp flamfällan går till ?
Så en annan fundering...
-077 fördelaren behöver vacum, vart sätter man den när man har bytt till dubbla SU.... ?

//MK
Användarvisningsbild
av Irokee
#1442890
Hoppsan... nu blev det fel avdelning...
Kan herr Moderator flytta över till rätt.. ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1442944
B18B motorn hade fördelare utan vakuumdosa, B18D hade fördelare med vakuundosa och vakuum anslutning på den ena förgasaren. Jag hade en fördelare från en B18B på min trimmade PV med c:a 120 - 130 hk. Hade dubbla Weber DCOE Från en Alfa Romeo GTV.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1445860
Slutmontering närmar sig... upptäckte att jag missat, att flamfällan på B18 vs B20 inte är av samma dimension in i blocket...
Kan man använda B18 anslutningen och använda den som sluten vevhus ventilation.. ?
Dvs svetsa om så att man får ett rör uppåt...?
#1446117
Lättast är väl att bara kapa röret och sätta slangen i en böj. Tänk på stt det ska sugas ut där, om jag kommer ihåg rätt ska det sugas in där på B20. B18 hade i del olika lösningar mellan dels årsmodeller men även mellan motortyper och marknader mellan -66 och -68. Servade 2 st 145-or (2 bröder med en korvfabrik hade var sin) av 1968 års modell med B18B motorer, där var det kanska komplicerat med backventiler och sammankopplat med bromsservoslangen har jag för mig. Detta var när jag jobbade på Esso Bilverkstad mellan 1975 och 1985 så dom var ganska nya då. Bröderna köpte dom nya hösten -67 och hade dom kvar långt efter jag slutat där. Min dåvarande jobbarkompis drev verkstaden vidare i egen regi efter jag slutat så jag hade lite "koll" på "mina" kunder.
Ps. Hittade en bild på en Amazon GT
b18-gt_300x200.jpg
b18-gt_300x200.jpg (38.43 KiB) Visad 1503 gånger
Observera, ingen vakuumsslang till fördelaren
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1446131
Gött Lennart !
Vi kör på den lösningen.
Mao så kommer det bli B20/B18B vevhusventilation på min lätt trimmade B18..
Får jag allt all lira så slänger jag upp en bild framöver.

Ha de.
MK

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?