Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70glt99
#1442433
Hej jag har en 245 från 82 med en b23a, och motorn ska ur å jag tänkte uppgradera till något modärnare och kraftigare och funderar på att stoppa i en b230fk men nu kommer vi till den stora frågan! Vad behöver jag mer än en motor och låda? Eftersson bilen nu har en förgasarmotor så behövs lh 2.4 och vart kan jag få tag på en kabelhärva och är det svårt att koppla in?
Tacksam för svar
av Rådlös
#1442439
Jag har inte gjort något sådant som du beskriver, men du måste naturligtvis ta allt av kabelhärvor och styrboxar, katalysator m.m. från donatorbilen! Utan det kommer inte motorn att fungera.
Sälj inte den plundrade donatorbilen förrän din mottagarbil fungerar och är godkänd i besiktning.
av JagRullar245
#1442528
Känner folk som gjort liknande. Inte svårt alls igentligen bara tidskrävande och mycket pill. Till att börja med behövs valfri bil med den motor du vill ha. Börja med att riva ut motor och allt tillhörande krams ur bilen du ska byta på. Sedan måste du bara plocka ut alla kablar och boxar och motorn ur donatorbilen och vara nogran med att anteckna hur alla sladdar sitter osv, annars får du ett helvete när du ska montera den. Jag hade nog satt i den nya motorn innan jag tar alla kablar och skit från donatorbilen. På så sätt kan du koppla om sladdar och boxar lite i taget och får då lättare att komma ihåg vart allt ska sitta. Man kan splitta den stora kabelhärvab till fyra fem små som är grupper av kablar ihoptejpade innanför höljet. På så sätt kan du ta grupper av sladdar var för sig.
Lycka till!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1442530
Bilprovningen kommer att protestera när du kommer dit med en turbo. En B230F däremot funkar bra, men den måste vara i originalutförande. Om du tar motor och all kringutrustning från en 240 så har den en separat kabelhärva för EZK/LH tänd/bränslesystem. 7/900 har det "intregerat" med övrig kabeldragning
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1443158
lennarte skrev:Bilprovningen kommer att protestera när du kommer dit med en turbo. En B230F däremot funkar bra, men den måste vara i originalutförande. Om du tar motor och all kringutrustning från en 240 så har den en separat kabelhärva för EZK/LH tänd/bränslesystem. 7/900 har det "intregerat" med övrig kabeldragning
En B230FK ska väl gå att regga med? Förstår går det inte att besikta bilen bara sådär, utan den måste genomgå en registreringsbesiktning.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1443161
Det var inte tal om besiktnig. Men ska den reg.besiktigas så kanske det funkar med turbo också. Men då då får man nog ta med bromsar och fjädrar/stötdämpare också. Annars kan det bli besiktning som hobby/ombyggt fordon, då får man en "personlig" besiktningsman som man kan "konsultera" med. Men då blir det andra kostnader, intyg m.m.
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]