Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1442356
Jag har googlat i några dagar för att försöka hitta någon slags dokumentation om den semi-automatiska nivåregleringen 283631-0. Ibland kallad automatisk nivåreglering, luftfjädring, road leveling system, ride leveling system och så vidare.

Trots att jag plöjt igenom åtskilliga pdf-samlingar om bland annat Volvo 240 på nätet så har jag hittills bara lyckas hitta artikelnumret 283631-0 i tillbehörskataloger, men inget i annan dokumentation. En schematisk skiss, en monteringsanvisning eller en innehållsförteckning på vilka delar som ingår i kittet borde väl finnas?

En av några tillbehörskataloger jag hittat artikelnumret i. Sidan 19.
http://www.240.se/litteratur/83acc.pdf

Googlat monteringsanvisning , installation instructions och andra sökord tillsammans med artikelnumret och de olika benämningarna på luftfjädring utan att hitta något på svenska eller engelska. Någon som vet var det kan finnas eller som har bättre googlingsskills än mig?

:-)
#1442399
Har inget fullständigt svar.

Men i Volvokatalogen 1994 finns 3 varianter till 240/260.
Då har du 3 olika ArtNr att fortsätta söka på. Kan ge nåt.
Verkar ju som att den övre enbart är för stationsvagnar.

Nivåreglering Helautomatisk.
245/265 79- ArtNr 1128791.

Nivåreglering Halvautomatisk.
240/260 75- ArtNr 283631.

Nivåreglering Manuell.
240/260 75- ArtNr 283632.
#1442486
Tack för svaret. Googlat lite till men har inte hittat något mer.

Anledningen till frågan skulle jag naturligtvis nämnt. Originalkartongen med de lätt begagnade originaldelarna har i flera årtionden stått på en hylla i garaget , men jag vet inte om alla originaldelar finns i. Känns lite dumt att i en försäljningsannons skriva komplett automatisk nivåreglering om något saknas. Det jag har är:
- Två dämpare
- Kompressorn med fyr-korset
- Tre luftslangar
- Två kablage
- Relä med inbyggd säkring
- Knappsatsen till instrumentpanelen

Känns väl som att allt är med som ska vara med?

Artikelnumret på satsen var lätt att hitta, precis som alla nummer på delarna i lådan. :-)
Volvo_box.jpg
Volvo_box.jpg (63.27 KiB) Visad 2449 gånger

Passar åtminstone till 242, 244, 245, 260, 264 och 164. Från http://www.240.se/litteratur/tillbehor1973.pdf .
""Automatisk" nivåreglering för körning med mycket last, manövreras med knappsats på instrumentpanelen."
Volvo1973_15_4.jpg
Volvo1973_15_4.jpg (76.71 KiB) Visad 2449 gånger
#1442795
@JagRullar245 Förlåt lite sent svar. Kollade inte forumet igår, men jag tog åtminstone några bättre bilder på delarna. Dels för att försöka få bekräftat att de delar som ingår i en komplett sats är med och i så fall se till att svaret finns här på forumet så att nästa person med samma fundering kan hitta svaret. Men också för att försöka göra en tradera-annons så att de inte blir liggandes i garaget i ytterligare några decennier. (Att det blir en annons på tradera och inte här beror på att det ser ut att vara ont om just annonser med 240-delar här.)

Så här ser i alla fall alla delar ut om någon i framtiden skulle undra.

Automatisk nivåreglering 283631-0.
- Två dämpare
- Kompressor med fyr-korset
- Tre luftslangar (plus några slangstumpar)
- Två kablage
- Relä med inbyggd säkring
- Knappsatsen till instrumentpanelen
Volvo240nivåreglering01.jpg
Volvo240nivåreglering01.jpg (579.88 KiB) Visad 2383 gånger
Volvo240nivåreglering02.jpg
Volvo240nivåreglering02.jpg (197.17 KiB) Visad 2383 gånger
#1442812
Fyra bilder på hur nivåregleringensystemets kompressor ser ut.

Slanganslutningar till:
- Vänster stötdämpare
- Knappsatsen på instrumentpanelen
- Höger stötdämpare
Volvo240nivåreglering03.jpg
Volvo240nivåreglering03.jpg (279.34 KiB) Visad 2362 gånger

(Jag har PM'at svar till JagRullar245 angående att sälja.)
#1443979
Fått frågan på Tradera om jag har någon monteringsanvisning till nivåregleringen men det har jag ju inte. :-( Kan nog rita upp ett eget schema hur elkablar, luftslangar och komponenter ska kopplas ihop, men en monteringsanvisning skriven av Volvo själva blir nog några snäpp tydligare och garanterat utan gissningar/antaganden.

Någon som har eller vet var man kan hitta en monteringsanvisning till nivåreglering för Volvo 240? :-)

Denna bild kan vara bra som både referensbild och om någon undrar hur de olika delarna ser ut. Hjälper även om någon får för sig att de vill göra scheman. ;-)
Volvo240nivåreglering04.jpg
Volvo240nivåreglering04.jpg (303.11 KiB) Visad 2163 gånger

Mina kvalificerade gissningar.

Elektriskt:
- Kontrollpanelens "pil ned" släpper ut luft från systemet. Sänker höjden på bilen.
- Kontrollpanelens "pil upp" sluter en brytare. Brytarens ena pol kopplas till +12v. Brytarens andra pol ska med kabel kopplas till anslutning 85 på reläet.
- Pol 86 på reläet kopplas till jord.
- Pol 30/51 på reläet kopplas till +12v.
- Pol 87 på reläet kopplas röd ledare på kompressorn.
- Svart ledare på kompressorn kopplas till jord.

Från kompressorns fyr-kors:
- En luftslang till dämpare höger.
- En luftslang till knappsatsen på instrumentpanelen.
- En luftslang till dämpare vänster.

Det enda jag funderat på är om fyr-korset monterat på kompressorn eller kompressorn själv innehåller en backventil. Någonstans där i närheten behövs det ju en backventil för att luften i dämparna inte ska pysa ut bakvägen. :-)

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]