Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1442247
Hej. Har köpt en 93ans 245 som har strålkastartorkare. Problemet är att när jag köpte bilen var ena torkarmotorkontakten uttagen och den andra var den röda kaveln klippt på och fastsatt en kavelsko där den klippts av. Provade att sätta i kontakten och sätta ihop kabelskorna på den avklippta kontakten. Det så hände då var att när jag startade bilen så gick vanliga torkarna hela tiden och spolarvätskepunmpen gick också hela tiden oavsett läge. Strålkastartork arna funkade dock inte. Vad kan detta bero på? Och hur löser jag det? Kablarna till bakluckan är av om det skulle ha något med saken att göra. Tacksam för svar
#1442249
Du har ett fel på den strålkastartorkarmotorn som du kopplade in igen. Brukar gå sönder en diod i dom (varit med om det på 2-7 o 900 serien), då går strömmen fel o startar spolar o övriga torkare.
Byt torkarmotor så kommer det funka.
mvh
Chris
#1443159
Det är mycket möjligt att det går att byta dioden, men det är nog ett jäkla pill. Krävs troligtvis att hela torkarmotorn plockas isär och sen att du är duktig på att löda.
#1443276
Dioderna brukar gå sönder när själva motorn går tungt (axeln till torkararmen som kärvar) har lagt i sär rätt många såna under årens lopp, men ytterst sällan man får ordning på dom. Går att sprätta isär torkarenheten och kolla statusen om den är räddningsbar.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]