Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Johanna109
#1439636
Hej! Jag har nyss bytt vattenpump på min 245:a & efter montering så började fanskapet läcka igen. Den första anledningen var ganska självklar, o-ringen till vattenröret hade spruckit när jag tryckte på den nya pumpen. Men det andra stället den läckte på var underifrån pumpen. Visst kan det vara så att packningen hamnat lite fel där & det inte blev tätt. Men när man kollar underifrån bilen så är det inte jättetydligt att det är just där, bara att det är underifrån pumpen.

Så då är frågan om någon vet om det går en kylkanal direkt bakom bulten för generatorfästet? Låter ganska ologiskt i sig men det sitter ju ändå en tjockare gummitätning där? För varför skulle dom sätta en gummitätning där istället för tex en distansbricka om det inte finns något som kan läcka ut där?

Mvh Johanna
av Loevet
#1440114
Hej! Är du säker på att det inte är vatten från röret som rinner ner och gör att det ser ut som läckage underifrån? Jag hade exakt samma tankar som du för någon månad sedan då jag bytt vattenpump med läckage som följd. När vattenpumpen väl satt rätt vid röret slutade det läcka ”underifrån”.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]