Sida 1 av 2

Volvo 240 B230F -88 för varm? Cirka 3/4 på mätaren

Postat: tor 25 mar 2021, 19:09
av Loevet
Hej!

Min kylare sprang läck för någon månad sedan. Vattenpumpen tjöt lite så jag bytte följande i samma veva:
- Kyl
- Vattenpump
- Kylslangar
- Termostat (92 grader C)
- Kamrem och spännare
- Packboxar

Nu när jag åker runt så går motorn till arbetstemp, och sedan går den förbi och lägger sig stadigt på 3/4. Jag har klämt på slangarna med locket öppet (under tomgång) för att få bort ev luftfickor. Jag har dubbelkollat termostaten, kokat den på spisen och att den sitter med lilla "piggen" uppåt. Jag har även beställt ny tempgivare samt temperatursensorn för kylvattnet, ej monterat än. Vad mer kan jag kolla upp? I övrigt tycker jag kanske att bilen har något hög tomgång. Tänddelar (stift, kablar, fördelarlock, fördelararm) är nya.

Re: Volvo 240 B230F -88 för varm? Cirka 3/4 på mätaren

Postat: tor 25 mar 2021, 22:44
av rd350
Prova med 87 graders termostat. Mät tempen på motorn med ir- termometer (biltema har hyffsat billiga som funkar) så det inte är tempmätaren som visar fel. Det händer att spänningsstabilisatorn i instrumentet felar, då visar även tankmätaren fel. Stabilisatorn är en utbytbar transistor (trebent) på instrumentets baksida.

Re: Volvo 240 B230F -88 för varm? Cirka 3/4 på mätaren

Postat: tor 25 mar 2021, 22:53
av GLIZ
Kan va termostaten som börjat ge med sig. 92 eller 88 mer viktigt beroenede på hur hårt motorn jobbar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: Volvo 240 B230F -88 för varm? Cirka 3/4 på mätaren

Postat: fre 26 mar 2021, 06:45
av lennarte
Just 1988 finns 2 varianter av F motorer. Till -88 fanns LH2.2 insprutning med manuell tändinställning, från -88 är det LH2.4 som justerar tändläget automatiskt (går ej att justera manuellt). För lågt ställt tändläge höjer motortemperaturen.

Re: Volvo 240 B230F -88 för varm? Cirka 3/4 på mätaren

Postat: fre 26 mar 2021, 18:07
av FyoDisco
Kan det vara så att det är en massa skit i kylkanalerna i motorn? Prova spola rent flera gånger.

Re: Volvo 240 B230F -88 för varm? Cirka 3/4 på mätaren

Postat: fre 26 mar 2021, 20:24
av GLIZ
https://www.trodo.se/rengoring-kylsystem-bars-nural

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: Volvo 240 B230F -88 för varm? Cirka 3/4 på mätaren

Postat: tis 30 mar 2021, 22:53
av Loevet
rd350 skrev:Prova med 87 graders termostat. Mät tempen på motorn med ir- termometer (biltema har hyffsat billiga som funkar) så det inte är tempmätaren som visar fel. Det händer att spänningsstabilisatorn i instrumentet felar, då visar även tankmätaren fel. Stabilisatorn är en utbytbar transistor (trebent) på instrumentets baksida.
Bytte idag till 87 graders termostat, verkar som att motorn nu inte blir för varm när den öppnar tidigare. Tack för tipset!

Det märkliga är att det från början satt en 92 graders termostat, så jag bytte till en ny 92 graders - då uppstod problemet. Kanske fick jag en dålig ny termostat...

I övrigt visar tankmätaren rätt så tror inte det är den där stabilisatorn, men bra att veta.
lennarte skrev:Just 1988 finns 2 varianter av F motorer. Till -88 fanns LH2.2 insprutning med manuell tändinställning, från -88 är det LH2.4 som justerar tändläget automatiskt (går ej att justera manuellt). För lågt ställt tändläge höjer motortemperaturen.
Hur ser jag om jag har LH 2.2 eller 2.4? Jag har inget diagnostikuttag på fjäderbernstornet så antar jag har 2.2? Min förra 89:a hade ett sånt uttag på vänster fjäderbenstorn.
FyoDisco skrev:Kan det vara så att det är en massa skit i kylkanalerna i motorn? Prova spola rent flera gånger.
Glykolen ser fin ut när man tömmer den, har tömt och fyllt på systemet ett flertal gånger (ej spolat). Men det är klart att skiten kan sitta fast där inne nånstans...

Tack för alla tips! Ska provköra igen under veckan och se om problemet verkligen är borta i och med bytet av termostaten.

Re: Volvo 240 B230F -88 för varm? Cirka 3/4 på mätaren

Postat: ons 31 mar 2021, 07:24
av lennarte
Loevet skrev:Hur ser jag om jag har LH 2.2 eller 2.4? Jag har inget diagnostikuttag på fjäderbernstornet så antar jag har 2.2
Helt rätt, du har dä LH2.2. På dessa motorer kan du ändra tändläget manuellt och du bör kolla att det står rätt. Normalt ska det inte ändra sig men man ver ju aldrig
Loevet skrev:Glykolen ser fin ut när man tömmer den, har tömt och fyllt på systemet ett flertal gånger (ej spolat). Men det är klart att skiten kan sitta fast där inne nånstans...
Precis, det samlas alltid i bottten på kylaren och längst bak i motorblocket. Det sitter en nippen bakom/nedanför grenröret som är avtappning för motorblocket. Ofta är där en nippel som passar till 1/2" vattenslang. Det är här du ska spola kylsystemet. Och öppna locket på expansionskärlet. Sedan kan man ju spola värmeelementet separat, och även lyfta ur kylaren så man verkligen får rengjort den i bottnen

Re: Volvo 240 B230F -88 för varm? Cirka 3/4 på mätaren

Postat: ons 31 mar 2021, 21:26
av FyoDisco
Jag brukar alltid fylla på systemet med vatten och sen starta bilen och låta den gå några minuter innan jag stänger av och tömmer igen. Sedan upprepar jag processen beroende på hu skitigt vattnet är. Ett alternativ kan vara att tillsätta något rengörande medel. Vet att vissa har använt en diskmaskinstablett, men jag vet inte huruvida det är att rekommendera eller ej.

Re: Volvo 240 B230F -88 för varm? Cirka 3/4 på mätaren

Postat: lör 03 apr 2021, 11:04
av Loevet
lennarte skrev:Helt rätt, du har dä LH2.2. På dessa motorer kan du ändra tändläget manuellt och du bör kolla att det står rätt. Normalt ska det inte ändra sig men man ver ju aldrig
Ska försöka få detta kollat, har dock inte en sån lampa man behöver. Ser att Biltema har en, kanske blir ett test.
lennarte skrev:Precis, det samlas alltid i bottten på kylaren och längst bak i motorblocket. Det sitter en nippen bakom/nedanför grenröret som är avtappning för motorblocket. Ofta är där en nippel som passar till 1/2" vattenslang. Det är här du ska spola kylsystemet. Och öppna locket på expansionskärlet. Sedan kan man ju spola värmeelementet separat, och även lyfta ur kylaren så man verkligen får rengjort den i bottnen
Kylet är nytt, men ska spola rent nästa gång jag står bra till (bor i lägenhet utan tillgång till vattenslang, mekar på gatan).

Hur som helst har jag åkt runt lite mer nu, och mätaren ligger stadigt på normal arbetstemperatur. Stort tack för alla tips, det var helt enkelt den nya termostaten som öppnade "för sent" eller för segt.