Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1439311
Fyodisco: En gjutjärnsmotor klarar ett par diskmaskintabletter. Visserligen är toppen av aluminium, men det går bra ändå. Diskmasintabletter och diskpulver består huvudsakligen av kaustiksoda. Det är detta som är det aktiva ämnet i sammanhanget. På moderna motorer som är enbart aluminium skall man nog vara lite mer försiktig. Jag har bara erfarenhet av kaustiksoda till kylarrengöring och det fungerade bra på äldre gjutjärnsmotorer. Och motorblocken tog ingen skada vad jag vet. (Bilarna fungerade flera år efteråt) Men som sagt, helaluminiummotorer är för dyra för att man skall experimentera med dom. Annars finns det ju många på YouTube som gärna vill prova och dokumentera olika "hemmafixar". Om någon som har en skrotfärdig aluminiummotor kunde pröva med diskmaskinmedel så skulle det vara intressant att få ta del av resultatet. Kom ihåg att skölja ordentligt efter "diskvattnet". Och vänta absolut inte med det nya glykolvattnet. Det är i detta som korrosionsskyddet finns. Så även om man gör detta på högsommaren eller bor i Tropikerna så skall det alltid vara glykol i kylarvattnet!
Annars finns det ju "specialrensmedel" på välsorterade tankstationer och det är ju då bara att läsa på flaskan, "Klarar en alumotor detta medlet"?

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]