Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1437650
Hej!

Min kylare sprang läck för någon månad sedan. Vattenpumpen tjöt lite så jag bytte följande i samma veva:
- Kyl
- Vattenpump
- Kylslangar
- Termostat (92 grader C)
- Kamrem och spännare
- Packboxar

Nu när jag åker runt så går motorn till arbetstemp, och sedan går den förbi och lägger sig stadigt på 3/4. Jag har klämt på slangarna med locket öppet (under tomgång) för att få bort ev luftfickor. Jag har dubbelkollat termostaten, kokat den på spisen och att den sitter med lilla "piggen" uppåt. Jag har även beställt ny tempgivare samt temperatursensorn för kylvattnet, ej monterat än. Vad mer kan jag kolla upp? I övrigt tycker jag kanske att bilen har något hög tomgång. Tänddelar (stift, kablar, fördelarlock, fördelararm) är nya.
#1437698
Prova med 87 graders termostat. Mät tempen på motorn med ir- termometer (biltema har hyffsat billiga som funkar) så det inte är tempmätaren som visar fel. Det händer att spänningsstabilisatorn i instrumentet felar, då visar även tankmätaren fel. Stabilisatorn är en utbytbar transistor (trebent) på instrumentets baksida.
#1437731
Just 1988 finns 2 varianter av F motorer. Till -88 fanns LH2.2 insprutning med manuell tändinställning, från -88 är det LH2.4 som justerar tändläget automatiskt (går ej att justera manuellt). För lågt ställt tändläge höjer motortemperaturen.
#1438605
rd350 skrev:Prova med 87 graders termostat. Mät tempen på motorn med ir- termometer (biltema har hyffsat billiga som funkar) så det inte är tempmätaren som visar fel. Det händer att spänningsstabilisatorn i instrumentet felar, då visar även tankmätaren fel. Stabilisatorn är en utbytbar transistor (trebent) på instrumentets baksida.
Bytte idag till 87 graders termostat, verkar som att motorn nu inte blir för varm när den öppnar tidigare. Tack för tipset!

Det märkliga är att det från början satt en 92 graders termostat, så jag bytte till en ny 92 graders - då uppstod problemet. Kanske fick jag en dålig ny termostat...

I övrigt visar tankmätaren rätt så tror inte det är den där stabilisatorn, men bra att veta.
lennarte skrev:Just 1988 finns 2 varianter av F motorer. Till -88 fanns LH2.2 insprutning med manuell tändinställning, från -88 är det LH2.4 som justerar tändläget automatiskt (går ej att justera manuellt). För lågt ställt tändläge höjer motortemperaturen.
Hur ser jag om jag har LH 2.2 eller 2.4? Jag har inget diagnostikuttag på fjäderbernstornet så antar jag har 2.2? Min förra 89:a hade ett sånt uttag på vänster fjäderbenstorn.
FyoDisco skrev:Kan det vara så att det är en massa skit i kylkanalerna i motorn? Prova spola rent flera gånger.
Glykolen ser fin ut när man tömmer den, har tömt och fyllt på systemet ett flertal gånger (ej spolat). Men det är klart att skiten kan sitta fast där inne nånstans...

Tack för alla tips! Ska provköra igen under veckan och se om problemet verkligen är borta i och med bytet av termostaten.
#1438628
Loevet skrev:Hur ser jag om jag har LH 2.2 eller 2.4? Jag har inget diagnostikuttag på fjäderbernstornet så antar jag har 2.2
Helt rätt, du har dä LH2.2. På dessa motorer kan du ändra tändläget manuellt och du bör kolla att det står rätt. Normalt ska det inte ändra sig men man ver ju aldrig
Loevet skrev:Glykolen ser fin ut när man tömmer den, har tömt och fyllt på systemet ett flertal gånger (ej spolat). Men det är klart att skiten kan sitta fast där inne nånstans...
Precis, det samlas alltid i bottten på kylaren och längst bak i motorblocket. Det sitter en nippen bakom/nedanför grenröret som är avtappning för motorblocket. Ofta är där en nippel som passar till 1/2" vattenslang. Det är här du ska spola kylsystemet. Och öppna locket på expansionskärlet. Sedan kan man ju spola värmeelementet separat, och även lyfta ur kylaren så man verkligen får rengjort den i bottnen
#1438761
Jag brukar alltid fylla på systemet med vatten och sen starta bilen och låta den gå några minuter innan jag stänger av och tömmer igen. Sedan upprepar jag processen beroende på hu skitigt vattnet är. Ett alternativ kan vara att tillsätta något rengörande medel. Vet att vissa har använt en diskmaskinstablett, men jag vet inte huruvida det är att rekommendera eller ej.
#1439231
lennarte skrev:Helt rätt, du har dä LH2.2. På dessa motorer kan du ändra tändläget manuellt och du bör kolla att det står rätt. Normalt ska det inte ändra sig men man ver ju aldrig
Ska försöka få detta kollat, har dock inte en sån lampa man behöver. Ser att Biltema har en, kanske blir ett test.
lennarte skrev:Precis, det samlas alltid i bottten på kylaren och längst bak i motorblocket. Det sitter en nippen bakom/nedanför grenröret som är avtappning för motorblocket. Ofta är där en nippel som passar till 1/2" vattenslang. Det är här du ska spola kylsystemet. Och öppna locket på expansionskärlet. Sedan kan man ju spola värmeelementet separat, och även lyfta ur kylaren så man verkligen får rengjort den i bottnen
Kylet är nytt, men ska spola rent nästa gång jag står bra till (bor i lägenhet utan tillgång till vattenslang, mekar på gatan).

Hur som helst har jag åkt runt lite mer nu, och mätaren ligger stadigt på normal arbetstemperatur. Stort tack för alla tips, det var helt enkelt den nya termostaten som öppnade "för sent" eller för segt.
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]