- sön 21 mar 2021, 16:26
#1436923
Hej Jag rullar! Första inlägget för min del :)
Har en 244 -85, med 25000mil samt m47 där ingående axel glappade 2-3 mm radiellt om man drog sidledes där svänghjulslagret sitter. Anses detta vara normalt?
Plockade ner lite i lådan, hör att ingående axel lagret inte låter helt toppen. Men till den stora frågan: Vilka lager bör man byta när ändå de lådan är i delar? Är de något annat lager som brukar ge sig i dessa m47 lådor?
Från bifogad bild:
Har klurat ut att nr 10 på bilden är ett SKF 6306 NR - går att få tag på här och var.
Nr 13 är den jag inte hittar, Volvo nr är 183829 från gcp.se. Storleken är ish 21x31x16 - hittar inte.
Lite backstory:
Köpte mig en Volvo 244 -85a med B23A & M47. Trodde att uttrampningslager var tråkigt då bilen "kvittrade" när kopplingspedal ej nedtryckt. Plockade ner lådan och såg att kopplingen var ny ink uttrampningslager (skall byta ändå). Fick mig att fundera om något lager var tråkigt. Stora lagret på ingående axel knastrade de lite om.
Har en 244 -85, med 25000mil samt m47 där ingående axel glappade 2-3 mm radiellt om man drog sidledes där svänghjulslagret sitter. Anses detta vara normalt?
Plockade ner lite i lådan, hör att ingående axel lagret inte låter helt toppen. Men till den stora frågan: Vilka lager bör man byta när ändå de lådan är i delar? Är de något annat lager som brukar ge sig i dessa m47 lådor?
Från bifogad bild:
Har klurat ut att nr 10 på bilden är ett SKF 6306 NR - går att få tag på här och var.
Nr 13 är den jag inte hittar, Volvo nr är 183829 från gcp.se. Storleken är ish 21x31x16 - hittar inte.
Lite backstory:
Köpte mig en Volvo 244 -85a med B23A & M47. Trodde att uttrampningslager var tråkigt då bilen "kvittrade" när kopplingspedal ej nedtryckt. Plockade ner lådan och såg att kopplingen var ny ink uttrampningslager (skall byta ändå). Fick mig att fundera om något lager var tråkigt. Stora lagret på ingående axel knastrade de lite om.
Bilagor
m47 låda.png (183.57 KiB) Visad 1876 gånger