Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejpådig7777Volvo
#1432665
Undrar om det är någon som kan hjälpa mig att identifierna varför oljetryckslampan inte lyser. När man vrider till läge två på tändningslåset lyser de andra lamporna, men inte oljetryckslampan. Med motorn igång, så är lampan släckt som den ska vara. Lampan har jag tagit loss och kollat att den är hel. Nästa tanke jag fick är att det skulle vara något fel på mätarhuset. Bytte mätarhus till ett helt som jag hade liggande, men det fungerade inte heller bättre. Tog loss kabeln till oljetrycksgivaren som sitter nära oljefiltret. Satte sedan på strömmen i läge två på tändlåset. Satte multimetern på 2-20 volt med den röda i kontakten och svarta på batteriets minuspol och mätaren visade 0 volt. Alltså strömlöst av någon anledning. Någonstans måste det vara avbrott. Undrar om det kan vara fel på glödtrådsvakten? Någon som har något tips till mig? Mvh Tobias
av Amarace
#1432691
Det är ingen ström i oljetryckskontakten eller kabeln dit, så, du kan inte mäta som du gjort. Kontakten kan du mäta genom att hålla svart från multimetern på kontaktens anslutning, och röda på plus på batteriet, då ska den ge utslag, och då motorn är igång så ska den inte ge utslag.
För att kolla lampa o kabel så ha tändningen på och ta loss kabeln från oljetryckskontakten och jorda den, då ska lampan lysa, om den inte lyser då har du kabelbrott nånstans på vägen.

Glödtrådsvakten har inget med detta att göra, den har endast med yttre belysning att göra.
av hejpådig7777Volvo
#1432698
Amarace skrev: lör 27 feb 2021, 22:32 Det är ingen ström i oljetryckskontakten eller kabeln dit, så, du kan inte mäta som du gjort. Kontakten kan du mäta genom att hålla svart från multimetern på kontaktens anslutning, och röda på plus på batteriet, då ska den ge utslag, och då motorn är igång så ska den inte ge utslag.
För att kolla lampa o kabel så ha tändningen på och ta loss kabeln från oljetryckskontakten och jorda den, då ska lampan lysa, om den inte lyser då har du kabelbrott nånstans på vägen.

Glödtrådsvakten har inget med detta att göra, den har endast med yttre belysning att göra.
Ok, tack för svar. Förstår hur man kollar om givaren är trasig eller inte, som du beskrev. Att lampan är hel har jag redan kollat. Eftersom det inte finns någon ström i kabeln ner till oljetrycksgivaren, så kan det inte hjälpa att jorda kabeln och få oljetryckslampan att lysa. Alltså borde jag ha kabelbrott. Tror absolut att du har rätt om glödtrådsvakten.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1432729
Kabeln ner till oljetrycksgivaren ska inte ha ström, det är en jordkabel. När motorn står stilla är kontakten sluten och lampan jordas i blocket. När motorn startar så bryter kontakten och lampan släcks.
Det är samma med laddningslampan, fast utan kontakt. När generatorn står stilla jordas laddningslampan i generatorn (eller laddningsreläet) och när motorn startar och generatorn laddar så blir det 12V på "båda sidor" av laddningslampan och då kan den inte lysa. Dock om det är "spänningsfall" (alltså olika spänning) mellan instrumenthuset och generatorn, kan laddningslampan vid vissa tillfällen lysa svagt
av hejpådig7777Volvo
#1432744
lennarte skrev: sön 28 feb 2021, 08:16 Kabeln ner till oljetrycksgivaren ska inte ha ström, det är en jordkabel. När motorn står stilla är kontakten sluten och lampan jordas i blocket. När motorn startar så bryter kontakten och lampan släcks.
Det är samma med laddningslampan, fast utan kontakt. När generatorn står stilla jordas laddningslampan i generatorn (eller laddningsreläet) och när motorn startar och generatorn laddar så blir det 12V på "båda sidor" av laddningslampan och då kan den inte lysa. Dock om det är "spänningsfall" (alltså olika spänning) mellan instrumenthuset och generatorn, kan laddningslampan vid vissa tillfällen lysa svagt

Tack så hjärtligt för ditt svar. Det här visste jag inte om. Då har jag tänkt fel, precis som den andra som svarade på min fråga sade. Då är min slutsats att det måste vara fel på oljetrycksgivaren. Ska byta den. Tack Lennart för ditt engagemang. Så värdefullt för mig som kämpar för att hålla min gamla Volvo i bra skick hela tiden. Mvh Tobias
av hejpådig7777Volvo
#1432748
Amarace skrev: lör 27 feb 2021, 22:32 Det är ingen ström i oljetryckskontakten eller kabeln dit, så, du kan inte mäta som du gjort. Kontakten kan du mäta genom att hålla svart från multimetern på kontaktens anslutning, och röda på plus på batteriet, då ska den ge utslag, och då motorn är igång så ska den inte ge utslag.
För att kolla lampa o kabel så ha tändningen på och ta loss kabeln från oljetryckskontakten och jorda den, då ska lampan lysa, om den inte lyser då har du kabelbrott nånstans på vägen.

Glödtrådsvakten har inget med detta att göra, den har endast med yttre belysning att göra.

Nu förstår jag hur det ligger till. Lennart klargjorde att kabeln ner till oljetrycksgivaren är en jordkabel. Det förändrar ju allt. Något jag inte visste om. Mvh Tobias

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]