Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1428487
Tjenare,

Jag har nyligen köpt en 245:a som är förberedd för AC. På min lokala skrot har jag hittat en 245:a med AC. Jag är sugen på att flytta över AC-utrustningen till min bil. Är det någon del jag verkligen inte borde ta från skroten utan istället köpa ny? Vad finns att tänka på vid montering?

Planen är att påfyllning ska göras hos en kompis firma som är auktoriserad för sådana gaser/kemikalier, det tänkte jag inte ge mig på själv.
#1428491
Jag är inte någon expert, men innan du monterar så bör du ju kolla om den är tät. Och även om kompressorn är OK. Om du nu har en kompis som sysslar med detta så har du ju "halva jobbet klart" redan.
Du skriver "förberedd för AC". Betyder det att det har suttit en AC tidigare i bilen? Kolla luftspjäll och annat innan du monterar också.

Min erfarenhet: Även på markant nyare bilar än din aktuella så slits AC'n fortare än övriga delar i bilen. Så var noga med att allt är fräscht innan du skruvar fast något. Man får intrycket av att bilindustrin försöker "pressa enkronor" på billiga komponenter i AC'n. Det går säkert att bygga aggregat som håller 20 - 30 år, men då kostar det därefter.
#1428552
Det är helt olika värmesystem på modeller för AC och icke AC. Men har du vakuumstyrd värmeanläggning redan nu så kan du montera in AC. Annars får du plocka hela "värmepaketet" från bilen med AC. Kanske lättare att göra så ändå,) än att försöka "pussla ihop" två kanske olika årsmodeller.
#1428714
Rådlös skrev: mån 08 feb 2021, 12:27 Om du nu har en kompis som sysslar med detta så har du ju "halva jobbet klart" redan.

Du skriver "förberedd för AC". Betyder det att det har suttit en AC tidigare i bilen? Kolla luftspjäll och annat innan du monterar också.

Min erfarenhet: Även på markant nyare bilar än din aktuella så slits AC'n fortare än övriga delar i bilen. Så var noga med att allt är fräscht innan du skruvar fast något. Man får intrycket av att bilindustrin försöker "pressa enkronor" på billiga komponenter i AC'n. Det går säkert att bygga aggregat som håller 20 - 30 år, men då kostar det därefter.
Kompisen jobbar med kylanläggningar i större båtar, men det låter positivt att påfyllningen är halva jobbet!

Med förberedd för AC menar jag att det "stora" värmepaketet sitter i. Jag har steglöst reglage kallt -> varmt, tre knappar för golv, defroster, cirkulation samt 4 steg på fläkthastigheterna. I vissa verkstadshandsböcker har jag sett att en sådan anläggning refereras till som kombinationsanläggning och att det går att koppla på AC. Det har inte suttit AC i min bil tidigare.
#1428715
lennarte skrev: mån 08 feb 2021, 15:39 Det är helt olika värmesystem på modeller för AC och icke AC. Men har du vakuumstyrd värmeanläggning redan nu så kan du montera in AC. Annars får du plocka hela "värmepaketet" från bilen med AC. Kanske lättare att göra så ändå,) än att försöka "pussla ihop" två kanske olika årsmodeller.
Som jag förstått det har jag den vakuumstyrda värmeanläggningen.

Då ska jag prova att plocka allt från skroten förutom gummi/slang/remmar som jag köper nytt. Får googla hur man testar en kompressor.

Tack för svaren!
#1428721
Det låter som en bra plan. Börja med att ta bort instrumentbrädan från skrotbilen. Även om anläggningen i din bil har utrymme för evaporator kan plasten gå sönder när du skall montera denna. Det blir enklare om du tar hela ventilationsaggregatet från skrotbilen. Du skall också ta med ett relä, i de flesta ac-system finns också förhöjd tomgång när kompressorn snurrar.
Läs Volvo gröna om ac i 240: http://www.240.se/litteratur/tp30461.pdf även om inte din årsmodell är beskriven får du bra känsla för vilka komponenter och funktioner som krävs. Glöm inte kylfläkten. Det kan vara en finess att montera elfläkt som kopplas att köras när kompressorn är i drift.
Bry dig inte om R12 eller R134. Fyll med kolväten istället. Då blir det lättare att fylla på om det inte skulle bli riktigt tätt.
#1428730
Ulf965 skrev: tis 09 feb 2021, 09:07 Det låter som en bra plan. Börja med att ta bort instrumentbrädan från skrotbilen. Även om anläggningen i din bil har utrymme för evaporator kan plasten gå sönder när du skall montera denna. Det blir enklare om du tar hela ventilationsaggregatet från skrotbilen. Du skall också ta med ett relä, i de flesta ac-system finns också förhöjd tomgång när kompressorn snurrar.
Läs Volvo gröna om ac i 240: http://www.240.se/litteratur/tp30461.pdf även om inte din årsmodell är beskriven får du bra känsla för vilka komponenter och funktioner som krävs. Glöm inte kylfläkten. Det kan vara en finess att montera elfläkt som kopplas att köras när kompressorn är i drift.
Bry dig inte om R12 eller R134. Fyll med kolväten istället. Då blir det lättare att fylla på om det inte skulle bli riktigt tätt.
Bra tips med brädan och reläet, ska få med mig det.

Såg någon som monterat en elfläkt från 940, kanske får bli en sådan lösning.

Kolväten alltså? Aldrig hört om. Ska jag köpa typ sådan här https://fylldinac.nu/sv/koldmedium-till ... -pack.html och fylla på själv?
#1428779
Ja, typ sådant. I den produkten är det kolväten. Hoppas din kompis kan låna med sig en vacuumpump. Då blir du av med lite fukt i systemet innan fyllning. Täthetskontrollen är bäst att göra med kvävgas vad jag förstår. Det kan dock vara lite problem att få fatt på kvävgas och kopplingar som passar.
#1428832
Ulf965 skrev: Hoppas din kompis kan låna med sig en vacuumpump. Då blir du av med lite fukt i systemet innan fyllning.
Köper du gas här www.envirosafe.se så har dom en "burk" som innehåller en gasblandning son omvandlar fukten. Köpte en sådan, en med olja i och en med bara gas när jag bytte kondensor för några år sedan. Har funkat sedan dess.
Jag provtryckte med vanlig tryckluft. Bara kondensorn dock, den var begagnad. Annars "provtrycker" dom väl med vakuumsugen, är där en läcka blir det ju inget vakuum.
#1428869
Nja, jag vacuumsög min anläggning före fyllning. AC anläggningen höll vacuum över natten. Fyllde sedan, AC fungerade några timmar sedan började olja och gas sippra ut i skarven på kompressorn. Det blir olika problem för tätningar med tryck respektive vacuum. Så här i efterhand, borde jag ha lagt på tryck och kanske sluppit ödsla dyr gas.

Står det någonstans på Volvos he[…]

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]