Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1428955
Vad för årsmodell är det på din bil och vad för årsmodell är det på donatorbilen? Jag ska själv göra denna operation nu i vår på min 245 från 1990. Dock har den det vanliga värmepaketet så det blir lite mer för mig att göra. En donatorbil är i alla fall de bästa att ha. Det du absolut bör köpa nytt är torkfilter, o-ringar och expansionsventil. Kondensor, kompressor och slangar kan du behålla om de ser okej ut.

Det är inte säkert att det är förberett ute i motorutrymmet. Min donatorbil är från 1993 och i min 90:a saknas hålen för kondensorn, torkfiltret och rören. Så jag kommer behöva borra nya hål där.

Ett tips är att läsa på amerikanska forum, exempelvis Turbobricks. I USA är det mycket vanligt med AC och de är därav ganska duktiga på att fixa med AC-systemen.

Testkör kompressorn innan du monterar den. Det är lite tråkigt att ha satt dit allt, fyllt systemet och gjort klart men så fungerar inte kompressorn. :-D
#1436249
FyoDisco skrev: ons 10 feb 2021, 08:13 Vad för årsmodell är det på din bil och vad för årsmodell är det på donatorbilen? Jag ska själv göra denna operation nu i vår på min 245 från 1990. Dock har den det vanliga värmepaketet så det blir lite mer för mig att göra. En donatorbil är i alla fall de bästa att ha. Det du absolut bör köpa nytt är torkfilter, o-ringar och expansionsventil. Kondensor, kompressor och slangar kan du behålla om de ser okej ut.
Jag har en -88, donatorbilen är 1990. Låter som att du har ett meckigt men kul arbete framför dig med att byta hela systemet!
FyoDisco skrev: ons 10 feb 2021, 08:13 Det är inte säkert att det är förberett ute i motorutrymmet. Min donatorbil är från 1993 och i min 90:a saknas hålen för kondensorn, torkfiltret och rören. Så jag kommer behöva borra nya hål där.

Ett tips är att läsa på amerikanska forum, exempelvis Turbobricks. I USA är det mycket vanligt med AC och de är därav ganska duktiga på att fixa med AC-systemen.

Testkör kompressorn innan du monterar den. Det är lite tråkigt att ha satt dit allt, fyllt systemet och gjort klart men så fungerar inte kompressorn. :-D
Det ser ut som att det är förberett i mitt motorutrymme när jag jämför med bilder på nätet, men helt säker är jag inte. Det verkar dock sitta hål ungefär där AC-delarna ska vara.

Tack för tipset om både Turbobricks och kompressor! Planen är att genomföra operationen när våren kommit på riktigt.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]